Hiç Kemiği Olmayan Hastaya Dental İmplant

Biz diş hekimleri; hekimliğimizin ilk yıllarında hastalarımız doğal dişlerini kaybettiğinde oluşan boşlukları sabit köprü protezleriyle ya da çıkarılıp takılan hareketli protezlerle kapatabiliyorduk. Sabit protezlerde yan dişler belli miktarda kesildiğinden, sağlıklı olan dişlerde geriye dönüş olmayacak bir işlem yapılıyordu. Hareketli olan protezlerde ise kişilerin bunu takma çıkarma sırasında zorluk yaşaması sorun haline gelebiliyordu. Bunun yanında hareketli protezlerde belli bir kalınlık olacağından, ağzın içinde belli bir hacim kaplamaları gerekiyordu.Bu tür protezler de kişilerde rahatsızlıklara neden oluyordu. Ayrıca özellikle damak protezlerinde, protezi taşıyan destek kemiklerinin zamanla aşınması nedeniyle, ileri dönemlerde bu protezlerin taşınmasında sorunlar yaşanıyordu.

İmplantlar ise diş hekimliğindeki en son gelişmelerden biridir. Bunlar kaybedilen dişlerin yerine yerleştirilen küçük titanyumdan oluşan vidalardır. Kemiğe takıldıktan sonra belirli bir süre iyileşme dönemi geçirirler. Bu esnada kemikle kaynaşırlar. Bunların üzerine hareketli ya da sabit protezler yapılabilir. İmplant üzerine yapılan protezler diğer klasik protezlerin yaşattığı sorunların yaşanmamasına neden olur. Hastalar kendini güvende hisseder ve yaşam kaliteleri artar. Bu tedavinin en büyük avantajı sağlıklı dişlerin kesilmemesidir. Hastalar doğal dişlerini bu sayede daha uzun süre korumuş olur. İmplantların üzerine yapılan sabit protezler hastalara büyük kolaylık sağlar. Hastanın ağzında bütün dişler kaybedilmiş olsa da, implant üzerine sabit protez yapılabilir. Bu çok büyük avantajlar sunan bir uygulamadır.

Dental implant yerleştirilmesi için gereken koşullar nelerdir?

Genel sağlık durumunda bir sorun olmayan ve çene gelişimi tamamlanmış olan hastalarda, dişlerde olan eksikliklerin dental implant uygulamasıyla giderilmesi mümkündür. Bunun yapılabilmesi için temel olarak implantın uygulnacağı yerde yeterli kemik desteğinin olması, ağız bakımının iyi yapılması ve hastada yara iyileşmesinin ideal olması gerekir. İmplant uygulamasından önce, doğal dişlerin bakımının yapılması, diş etlerinde olabilecek sorunların giderilmesi başarıyı arttıran unsurlardır. Hastaların diş fırçalamaya önem vermesi ve ağız bakımını ihmal etmemesi gerekir.

Dental implant tedavisi için yeterli destek kemik olduğu nasıl anlaşılır?

Hastalara yapılan klinik muayene ve röntgen çekimi sayesinde kemik dokusunun yeterli olup olmadığı belirlenir. Fakat bazı hastalarda kemik dokusu kritik bir noktada olabilir. Bu hastalarda kemiklerin durumunu belirleyebilmek için, 3 boyuttaki kalınlığının tespitine yarayan bilgisayarlı tomografi yapılması gerekebilir.

Dental implant tedavisinde yeterli kemik dokusu olmadığında ne yapılabilir?

Günümüzde gelişmiş olan cerrahi teknikler ve kullanılan malzemeler kemik dokusu olmayan alanlarda bile kemik oluşturabilecek seviyelere ulaşmıştır. Bu yüzden yeteri kadar kemik dokusu olmasa bile, bu aşılabilir sorunlar arasında yer alır. Kemik greftleme işlemi bu aşamada hastalara uygulanabilir.

Kemik greftleme nedir?

Çoğunlukla yaşın ilerlemesi nedeniyle ya da dişlerin erken dönemde çekilmesiyle genç yaşlarda bile çene kemiklerinde erime görülebilir. Ağızda protez ya da implant tedavisi için uygun olmayan böyle bir ortamın olması halinde, farklı şekillerdeki uygulamalarla kemik elde  edilir. Bazı durumlarda hastanın kendisinden alınan kemik ya da yapay olarak alınan  kemik dokusu çeneye yerleştirilir. Hastanın çenesindeki başka bir bölgeden kemik kazınarak toplanıp kemik olmayan bölgeye uygulanabilir.Ayrıca hastanın ağzında yeterli kalitede kemik yoksa bacak kemiğinden de kemik toplama uygulamaları vardır. Yapay olarak hazırlanan kemiklerede istenilen bölgeye uygulanabilir. Hastanın kendi kemiklerinin kullanılması yani kemik grefti burada en iyi sonucu veren uygulamadır.

Kemik grefti alınacak alanlar nelerdir?

Kemik grefti vücuttaki çeşitli alanlardan alınabilir. Çene ucu, çene ve yüz bölgesi ya da ağız içi kemik grefti alınabilir. Ağızdan üçüncü büyük azı kısmından ya da üst çenede en arkadaki dişin arka tarafındaki yerden kemik grefti alınabilir. Eğer büyük oranda kemik grefti ihtiyacı olursa, bunlar bacaktan ya da kalçadan alınmaktadır. Kemik greftleri çene kemiğinde olan her çeşit kemik kaybını onaracak bir uygulamadır. Bu çene kemiği kayıpları periodontal hastalıklardan oluşabildiği gibi, tümör, kist gibi sebeplerden kaynaklanabilir. Kemik boşlukları kadavradan alınan kemikten ya da sentetik materyallerden yararlanılarak tamamlanabilir. Greft alanında kemik formasyonunun hızlandırılması ve buna teşvik edilmesi için hastanın kendi kanından elde edilen faktörlerde kullanılabilir.

Kemik greftleme işlemleri nelerdir?

Çene kemiğini genişletme (kret): Bazı hallerde çene kemiğinde protez taşıyacak alanlarda erime olur. Kret denilen bu alanların yükseltilmesi, genişletilmesi için kemik grefti yerleştirilmektedir. Bazı durumlarda ise, hastanın kendi kemiği özel aletelerle yavaş yavaş genişletilir. Bu sayede hastanın kendinin kemiğini yenileme fırsatından faydalanılmış olur. Bu yolla elde edilen kemik hem kalıcı, hem de daha uygundur.

Sinüs tabanını yükseltme: Maksiller sinüsler yanakta arka tarafta ve üst azı diş köklerinin üstünde, içinde herhangi bir şey olmayan boş alanlardır. Ağızda olan doğal diş köklerinin bir kısmı bu boş alanlara doğru uzar. Bu dişlerin herhangi bir sebeple çekilmesi halinde, maksiller sinüs ve ağız arasında çoğunlukla ince bir kemik kalır. Eğer hastalarda bu bölgelere implant yapılmak istenirse, buradaki kemiğin kalınlaştırılması gerekir. Sinüs duvarı ince olduğundan, kemiğe implant uygulaması yapılamaz.  Bu kemiklerin kalınlaştırılması için, sinüs içi kemik grefti uygulanır. Bu işleme sinüs greftleme ya da sinüs lifting adı verilmektedir. Kemik greftinin üstüne konan kemikleri korumak,  kemiklerin yeniden gelişimini teşvik edebilmek ve stabiliteyi sağlayabilmek için özel membranlar uygulanmaktadır.Bu işlem sırasında dişetleri de şekillendirilebilir. Bu sayede kemik ve diş eti aynı zamanda gelişim sağlayacaktır.

Bu uygulama rehber kemik rejenerasyonu ya da yönlendirilmiş doku rejenerasyonu olarak tanımlanır. Sinüs yükseltme yapılırken önce, sinüs membranı yukarıya kaldırılır ve tabana kemik yerleştirilir.İyileşme sonrasında bu kemik hastanın çenesiyle bütünleşir. Yapılacak dental implant yeni yapılmış olan sinüs kemiği üzerine yerleştirilerek stabilize edilmektedir. Bunun yanında üst çene ve sinüs ucunda yeteri kadar kemik bulunuyorsa ve implantı sabit hale getirmeye uygunsa, implant yerleştirme ve sinüs ogmentasyonu aynı zamanda yapılır. Yeteri kadar kemik olmaması halinde önce sinüs ogmentasyonuyapılır, sonra kullanılan grefte göre bunun olgunlaşması beklenir. Greftin olgunlaşması yaklaşık olarak birkaç ayı bulabilir. Ancak bu aşamadan sonra  implant yerine yerleştirilebilir.

Sinir repozisyonu (yeniden konumlandırma): Bazı hallerde alt dudak ve alt çeneye his veren sinirin yerinin değiştirilmesi gerekir. Yaşın ilerlemesiyle birlikte çene kemiklerinde olan erimeyle sinir, daha yukarıya çıkar. Bu durumda yemek yeme işleminde protez üzerine baskı oluşacağından, ağrıya ve rahatsızlığa neden olur. Hastalar çoğunlukla dudaklarda oluşan uyuşmadan şikayet eder. Bu etkiler oluştuğunda, yapılacak cerrahi işlemle sinir daha aşağıda olan bir yere taşınabilir. Bu işlemde yanağın dış tarafında, alt çenede damar ve sinir kanalı meydana çıkarılmaktadır. Bu bölgede olan damar ve sinirler izole edilerek, yavaşça dışarıya çıkarılır. Bulunan deliğin daha altında sinir için yeni bir alan açılır ve sinirin oraya yerleştirilme işlemi yapılır. Sinirin çıkarıldığı alandaki boşluk kemik greftiyle doldurularak, boşluk kapatılır. Yapılan uygulamalar hastaların durumuna göre lokal ya da genel anestezi kullanılarak yapılır. Hastalar için bir haftalık bir iyileşme dönemi gerekmektedir.

Dental implant tedavisi hangi dişsizlik sorunlarında ne avantajlar sağlar?

Alt çenede dişlerinin tamamını kaybeden ve protez taşıyan hastalarda: Alt çenede dişlerin tamamen olmaması halinde hastalar protezin küçük olmasından, ağızda dil gibi hareket eden bir organ olmasından dolayı protezin hareket etmesinden yakınır. Bu protez vuruğuna ve hastaların iyi çiğneme yapamamasına neden olur. İmplant uygulamasının yapılması hastaların bu şikayetlerini ortadan kaldırarak, çene kemiğinde olan erimenin önüne geçer.

Üst çenede dişlerinin tamamını kaybeden ve protez olan hastalarda:  Alt çenede olan protezlere göre daha az hareket halinde olan üst çene protezleri, tutucu ve dengeli bir yapıda olmalarına rağmen tat alma duyusunun azalmasına, mide bulantısına sebep olabilir. İmplant bunların ortadan kalkmasına yardımcı olur.

Alt ya da üst çenede dişlerin bir bölümünü kaybetmiş olan hastalarda: Bu tür hastalarda yapılan protezlerin kancalarla tutturulması hoş olmayan görünüme sebep olması ya da yanlarda bulunan sağlam dişlerin kesilmesi söz konusu olabilir. Yapılacak dental implant tedavisiyle hem yanlardaki sağlam dişlerin zarar görmesi engellenir, hem de estetik görünüm sağlanmış olur.

Tek dişini kaybeden hastalarda: Normal protezlerde tek dişi yapmak için yanlarda sağlam dişlerin küçültülmesi söz konusudur. Dişin üzerinde yapılan küçük dolgularda bile dişin sorun çıkarmasına neden olabilir. İmplant tedavisinde tek bir diş yapılsa da, yan dişlere müdahaleye gerek olmadığından hem estetik, hem doğallık sağlanabilir.

İmplant tedavisi cerrahisi ne kadar sürer?

Yapılan implant tedavisinin tamamlanması hastanın durumuna ve yapılacak işlemlerin içeriğine bağlı olarak değişmektedir. Uygulanan uygulama yarım saat ile 1-2 saat içinde biter. Hastanın kemik yapısı ve dişlerin durumuna göre ortalama olarak alt çenede 1-1.5  ay üst çenede 2-2.5 ay sonra implant üzerine kalıcı protezler takılıp tedavi tamamlanır.

www.dentaluna.com internet sitesinde yer alan tüm açıklamalar tamamen bilgilendirme amaçlıdır. Bu bilgilendirmeler kesinlikle tıbbi muayene ve tanı yerine geçmez
  • alper yilmaz :

22 Temmuz 2018

hic disim yok,damak yapildi kullanamiyorum.implant yapilabilirmi.

Cevapla