Hassas Dişlerin Nedenleri ve Tedavisi

Ağız ve diş sağlığı, aslında tüm vücut sağlığının garantisidir. Zira beslenme, temel ihtiyaçlarımızın başında gelmekte ve beslenme ile aldığımız her şey de öncelikle ağızda sindirilmeye başlanmakta, dişler tarafından öğütülerek mideye gönderilmektedir. İşte bu sebeple de ağzımızın içindeki olumlu ya da olumsuz tüm faktörler gıdalarımızı etkiliyor, tüm yiyeceklerimize nüfus ediyor. Bu bakımdan çok net olarak söylenebilir ki, ağız içi hijyeni, dişleri, dişetleri sağlıklı olmayanlar pek çok hastalık açısından risk taşımaktalar.

Ağız ve diş sağlığından bahsedildiğinde en sık rastlanan sorunlardan birisi kesinlikle diş hassasiyetidir. Hassas dişler çok sinir bozucu ve çok ağrılı olabilmektedir. Diş hassasiyeti sorunu yaşayan kişiler çoğu zaman yiyecekleri tüketim esnasında keyif alamaz, bununla birlikte dişlerde hassasiyete sebep olan sorunlar, başka problemlere de zemin hazırlar. Ancak diş hassasiyetinin önlenebilir ve azaltılabilir bir sorun olması kesinlikle iyi bir haberdir. Çünkü ağız hijyeni uygulamalarında yapılacak basit değişikliklerle hassas dişler sorunu ekarte edilebilir.

Tıp dilinde “dentin hassasiyeti” olarak da bilinen diş hassasiyeti, dişi ya da açıkta olan kök yüzeylerini etkileyen bir sorundur. Diş hassasiyeti, dişleri koruyan diş mineleri inceldiğinde ya da diş etleri çekildiğinde ortaya çıkan, kişinin yaşam konforunu ciddi anlamda düşüren bir problemdir. Şöyle ki; kişinin diş etleri çekildiğinde altta bulunan kök yüzeyindeki sement dokusu açığa çıkar. Bu doku çok hassas ve geçirgen olup bir alttaki doku olan dentini olumsuz yönde etkiler. Bu durumda diş minesinin ve diş etlerinin dişlere ve köklere sağladığı korumanın etkisi azalır, diş hassasiyeti ortaya çıkar. Pek çok kişinin muztarip olduğu diş hassasiyeti sorunu toplumun yaklaşık % 57’sinde görülmektedir.

Diş hassasiyetinin belirti ve semptomları nelerdir?

Normal şartlarda herhangi bir ağrı, sızı yapmayan yiyecek ve içeceklerin artık ağrı, sızı yapıyor olması durumudur. Sıcak, soğuk, tatlı ya da çok asitli yiyecek ve içecekler tüketmek, hatta soğuk havayı solumak bile dişleri veya dişetini ağrıtır veya daha hassas olmasına neden olursa diş hassasiyeti söz konusudur. Bu diş hassasiyeti zaman zaman ortaya çıkıp kendi kendine yok olabileceği gibi, ciddi bir tedavi sürecinden geçene kadar devam da edebilir.

Hassas dişler neden olur?

Hassas dişler sorununun bir değil, birçok sebebi bulunmaktadır. Genel olarak bakıldığında diş minesinin aşınmasında ya da diş köklerinin açıkta kalmasından kaynaklanmakla birlikte aşağıda sıralanan sorunların tamamı diş hassasiyetine sebep olabilir.

• Diş çürükleri,
  • Diş eti hastalıkları sonucu dişeti çekilmesi,
  • Diş taşı birikmesi ve temizlendiğinde açığa çıkan kök dokusu,
  • Kırık dişler,
  • Bütünlüğünü kaybetmiş dişler,
  • Bazı dolgu işlemleri (özellikle de yakın zamanda yapılan dolgu),
  • Diş beyazlatma işlemi,
  • Pek çok farklı diş hekimliği tedavileri sırasında geçici olarak oluşabilen hassasiyetler
  • Sert kıllı diş fırçası kullanmak,
  • Dişleri çok sert hareketlerle fırçalamaya bağlı olarak diş minelerinin aşınması,
  • Fazla miktarda asit içeren yiyecek ve içecek tüketimine bağlı olarak ortaya çıkan diş erozyonu,
  • Bulimia ya da reflü gibi hastalıklara bağlı olarak ortaya çıkan diş erozyonu,
  • Kök yüzeylerinin açığa çıkmasına sebep olan diş eti çekilmesi

Hastalar, diş hassasiyetine neyin sebep olduğundan emin değilse diş hekimine danışmalılar. Çünkü diş hekimi altta yatan nedenleri belirleyerek, hastaya bu sorunu önleme ve gidermeye yönelik tavsiyelerde bulunabilir ve uygun tedavi yöntemi önerebilir.

Diş hassasiyeti nasıl teşhis edilir?

Diş hassasiyetinin teşhisi hastanın kendi yaşadığı şikayetlerle olacaktır. Yukarıda sıralanan diş hassasiyeti belirti ve şikayetlerinden biri ya da birkaçını sık sık yaşayan kişilerde diş hassasiyeti bulunmaktadır. Bu şikayetlerle doktora başvuran kişilerde diş hekimi kolaylıkla teşhis koyacaktır.

Unutulmamalıdır ki; doğru ve etkili bir ağız bakımı rutini diş etlerinin çekilmesini ve diş hassasiyetinin oluşmasını önlemede çok büyük önem taşımaktadır. Dişlerini doğru şekilde fırçalamayan ya da gereğinden fazla fırçalayanların dişetlerinin hassaslaşması gayet doğaldır. Ağız ve diş bakımı, aslında tüm vücut ve genel sağlık bakımı olduğundan ağız ve diş bakımı rutini ile ilgili herkes bir diş hekimine danışmalı, öneri ve görüşler almalıdır. Diş hassasiyeti gibi bir şüphe durumunda ise vakit kaybetmeden doktora başvurulmalıdır.

Hassas dişler nasıl tedavi edilir?

Diş hassasiyeti, kesinlikle kişinin yaşam kalitesini düşüren, acılı, ağrılı bir sorundur. Bu bakımdan belirtiler hissedildiği anda vakit kaybetmeden diş doktoruna başvurulmalı, gerekli tedbirler alınmalıdır. Bu sorunun tedavisi için genellikle doktorlar, az aşındırıcı bir diş macunu önermekle birlikte, evde kullanım için florürlü bir jel, ağız bakım suyu kullanımını tavsiye edecektir. Bunların yanında diş hassasiyetini gidermek ve çürümelere karşı ekstra koruma sağlamak için özel olarak geliştirilmiş bir diş macunu kullanılması en doğru tedavi yaklaşımlarından birisi olacaktır. Diş hassasiyetinin diğer tedavi yöntemleri arasında florürlü cilalar da bulunmaktadır. Bunlar dişlere ekstra bir koruma sağlamak için dişlerin üzerine sürülerek kullanılabilir. Bu şekilde hassas dişlerde rahatlama sağlanacaktır. Hassas dişlerin tedavisinde genel olarak diş hekimleri; duyarsızlaştırma veya yapıştırma teknikleri, cerrahi dişeti nakli, kök kanal tedavisi yöntemlerinden birini tercih etmektedir.

Duyarsızlaştırma ya da yapıştırma yöntemleri

Diş hassasiyeti, kişinin açıkta kalan köklerinden kaynaklanıyorsa, diş hekimi dişlerin etrafındaki bölgeyi kapatmak için kompozit dolgular gibi yapışkan reçine uygulayarak hassasiyeti ortadan kaldırabilir.

Cerrahi diş eti nakli

Kişinin yaşadığı diş eti hassasiyetinin sebebi, diş eti dokusu kaybıysa, diş hekimi çok sık olmamakla birlikte hastanın ağzının başka bir bölgesinden diş eti dokusu alıp etkilenen bölgeye nakledebilir.

Kök kanal tedavisi

Diş hassasiyetinin çok ciddi olduğu ve uzun süreli olarak devam ettiği rahatsızlıklarda kök kanal tedavisi en etkili seçenek olarak uygulanabilir.

Bunların yanında aşağıdaki önerilere uymak da diş hassasiyeti sorununun hafiflemesi ve önlenmesine yardımcı olacaktır.

1. Hassas dişlere özel bir diş macunu kullanın!

Her diş macunu, herkes için uygun olmayabiliyor. Özellikle de herhangi bir sebeple diş hassasiyeti yaşayan kişilerde bu sorunu gidermek için özel olarak tasarlanmış diş macunlarının kullanılması tedavide çok etkili olacaktır. Hassas dişlere özel olarak üretilen diş macunları içinde bulunan aktif maddeler sayesinde acıyı hızlı bir şekilde önler ve dişlerin korunmasına yardımcı olur.

• Diş fırçanızı değiştirin!

Diş hassasiyeti olan kişiler bu sorunu önlemek için öncelikle diş fırçalarının uygun olup olmadığından emin olmalılar.  Diş hassasiyeti olanlarda diş fırçalamak acı verici olabilir. Bu sebeple de yumuşak veya orta sertlikte bir diş fırçası alıp onunla dişleri fırçalamak doğru bir yaklaşım olacaktır.

• Ağız içi hijyenine önem verin!

Diş sorunlarının çoğunluğu dişlerin ve ağız içinin yeterince temizlenmemesinden kaynaklanmaktadır. Bu bakımdan dişleri günde iki kez florürlü bir diş macunu ile fırçalamak en basit ve etkili ağzı hijyeni yöntemi olarak önerilmektedir. Ayrıca 2 – 3 ayda bir diş fırçasını değiştirmek de çok önemlidir.

• Diş fırçalamak konusunda aşırıya kaçmayın!

Ağzı içinin hijyeni için temizlik çok önemliyken, dişlerin nasıl bir fırça ve macun ile temizlendiği de çok önemlidir. Çok sert bir şekilde ve çok sık aralıklarla diş fırçalamaktan kaçınmak gerekiyor. Bunun yerine günde 2 kez, ikişer dakika süre ile, yumuşak veya orta sertlikte bir fırça ile yavaş ve sakin hareketlerle diş fırçalamak en doğrusudur. Bir de dişlerin arasında bir şey kalmasını önlemek için günde bir kez diş ipi ile temizlemek diş hassasiyeti riskini azaltacaktır.

•  Düzenli diş hekimi kontrolü

6 ayda bir düzenli olarak yapılan diş hekimi kontrolleri sayesinde dişler üzerindeki biriken bakteri plakları ve diş taşları uzaklaştırılarak diş ve dişetlerinin sağlıklı hale gelmesi amaçlanmaktadır. Yine bu kontroller sırasında dişlerde oluşabilecek yeni çürükler saptanarak tedavi edilebilir. Böylece ileride oluşabilecek hassasiyet sorunları  başlangıçta önlenmiş olacaktır.