Gülüş Estetiği Neden Uygulanır?

gülüş-tasarımı

Gülüş estetiği nedir?

Gülüş estetiği aslında, diş estetiği ile bütünleşmiş bir kavramdır. Gülüş estetiği adına yapılan işlemler de gülüş sırasında ön plana çıkan objelerdeki yani dişlerdeki yapısal veya sonradan oluşmuş kusurları giderme işlemleridir. Gülüş sırasında en çok görünür hale gelen ön dişlerdir. Dolayısıyla ön dişler, gülüş estetiğine en çok katkıyı sağlayan unsurlardır.

Diş kusurları olan ve estetik algı ve duyarlılığı yüksek olan kişiler, özellikle de bayanlar gülme sırasında ağızlarını kapatma ihtiyacı duyarlar. Diş kusurlarını gizleme çabası bu insanlara rahat bir tebessümü bile ıstırap haline getirebilir.

Gülüş estetiği kimlere uygulanır?

Gülüş estetiğini oluşturan unsurlar nelerdir?

Gülüş estetiğini oluşturan unsurlar yüz, dudaklar, dişler ve diş etidir. Gülüş sırasında yüz ve dişlerin uyumu sağlıklı bir görüntü oluşturur.  Dişlerin düzgün ve dengeli dizilişi, dudak ve yanaklara sağladığı destek, kapanış kusurlarının olmaması, bakımlı olması hem diş sağlığı için hem de sağlıklı bir gülüş için son derece önemlidir. Kişinin güldüğü zaman dudaklarının aldığı şekil, yüz şekli, ten rengi gibi faktörler de gülüş estetiğinin oluşmasında etkilidir.

Gülüş estetiğinin bozulmasında dişlerde üst üste binme, çapraşıklık, diziliş bozuklukları, çene bozuklukları gibi ortopedik ve/veya ortodontik problemler etkilidir. Diş çürümeleri, dişlerde sararma veya renk bozukluklar, diş eti hastalıkları da gülüş estetiğini olumsuz olarak etkiler.

Gülüş estetiği nasıl sağlanır?

Gülüş estetiğini oluşturan unsurlardaki bozuklukların tedavisi ile mümkündür. Bu unsurlar yukarıda da belirtildiği gibi yüz, dişler ve diş etidir. Tedavide bu unsurlardaki sorunlar radyografik açıdan klinik olarak ayrı ayrı ele alınır.

Gülüş estetiğinde tedavi

Tedaviye başlamadan önce hastanın rahatsızlığı tam olarak teşhis edilir. Hastanın yüz şekli, yaşı ve beklentileri de dikkate alınarak uygulanacak tedavinin şekli belirlenir. Gülüş estetiği; yüz şekli, cinsiyet, yaş, kişinin içinde bulunduğu sosyokültürel ortama göre değişir. Bunun için tedaviden önce kişiye özel gülüş tasarımı ortaya çıkarılır. Gülüş Tasarımında;

• Kişinin gülüş sırasında görünen dişleri ve bu dişlerin görünen miktarı,
  • Diş eti simetrisi, diş etinin gülüş sırasında görünüp görünmediği,
  • Dişlerin dizilişi ve aralarındaki boşluklar,
  • Diş aksı,
  • İnsizal kenar konfigürasyonu,
  • Alt dudak çizgisi,
  • Görünen dişlerin büyüklükleri en-boy oranları, dişlerin yüzey dokusu ve formları, diş rengi, dişlerin dudaklara yaptığı destek ve temas durumları
  • Alt ve üst çenenin kapanış durumları,

Değerlendirilir.

Gülüş Tasarımı hekimlik ve sanatın birlikte uygulandığı bir işlemdir. Gülüş estetiğinde yapısal veya fonksiyonel kusurların tedavisine öncelik verilmelidir. Sadece görünüşten ibaret olan kusurlara daha sonra sıra gelir. Çünkü organların fonksiyonlarını kusursuz olarak yerine getirmesi sağlıklı yaşam için önemlidir.

Gülüş estetiğine en çok katkıyı diş estetiğinin verdiğini yukarıda belirtmiştik. O halde tedaviye de diş eti tedavisi ile başlanır.

Ortodondik tedavi: Dişlerde çapraşıklık, üst üste binme varsa hastaya ortodontik tedavi uygulanır. Ortodontik tedavi her yaşta uygulanabilir. Dişlerdeki sorunun büyüklüğüne göre değişmekle beraber genellikle uzun zaman alan süreli bir tedavidir. Dişlere takılan özel aparatlarla dişlerin yeniden konumlandırılması esasına dayanır.

Fonksiyonel Tedavi: Üst çene ileriliği veya alt çene geriliği gibi çene yapısında problem varsa ve hastanın henüz gelişimi tamamlanmamışsa fonksiyonel tedavi yapılır. Fonksiyonel Tedaviçene kemiklerinin ve kafa kemiklerinin doğru çalışmasını sağlamaya yönelik olarak çocuk yaştaki hastalara uygulanan bir tedavidir. Bunun için ebeveynlerin çocuklarını bu tür kusurlar yönünden muayene ettirmeli eğer eğer bir problem varsa gelişim çağı içerisinde gerekli müdahale yapılmalıdır.

Kaplamalar: Gülüş estetiğinde en çok kullanılan lamina kaplamalardır. Dişlerin sadece ön yüzeyine yapıştırılan çok ince (0,3,- 0,5 mm) porselen yapraklardan ibarettir. Lamina kaplama çok az bir diş kesimi gerektirir. Porselen yapraklar istenen renklerde seçilebilir. Bu kaplama türü çok ince olduğundan mine dokusunda bir aşındırma yapmaya gerek olmaması, metal içermemesi ve ışık geçirgenlik özelliği nedeniyle gerçek dişlerden ayırt edilemeyen bir görüntü estetiği sağlaması gibi özellikleri nedeniyle tercih edilmektedir. Bu kaplamalar kısa süreli bir tedavi gerektirir.

Diş eti tedavisi: Sağlıklı diş etinin açık pembe renkte dişi sıkıca saran portakal kabuğuna benzer pütürlü bir görünümü vardır. Gülüş sırasında diş etinin göründüğü kişilerde diş etinin sağlıklı yapısı gülüş estetiğini tamamlayan önemli bir faktördür.

Dişeti hastalığının ilk tedavisi, dişler üzerindeki plak ve diş taşı olarak adlandırılan oluşumların uzaklaştırılması ile başlar. Bu işlem dişlere hem estetik görünüş kazandırır hem de dişetinde iltihaba neden olan bakterilerin uzaklaştırılmasın sağlar. İleri düzeydeki diş eti hastalıklarında diş eti sarkmaları da görülebilir ve tedavisinde cerrahi işlem gerekebilir. Diş eti hastalıklarının önlenmesi ve tedavisinde en etkili yol günlük ve doğru bir şekilde yapılan ağız bakımıdır. Ağız bakımının en tekin yolu ise doğru uygulanan diş fırçalamadır.

Diş Beyazlatma (Bleaching): üzerinde tartar veya leke bulunmayan dişlerin özel cihazlar ve preparatlarla renk tonunun açılması işlemidir. Tek seansta yapılabilir. Kişiler kendi imkânlarıyla da bu işlemi evde yapabilirler.

Protez tedavisi: Protez, eksilen veya görevini yapamaz duruma gelen organların fonksiyonlarını sağlamak üzere kullanılan cihaz veya gereçlerdir. Diş hekimliğinde yaygın olarak kullanılır. Özellikle ön dişlerde meydana gelen kayıplar sadece görüntü estetiğini bozmaz, aynı zamanda konuşma bozukluğuna da yol açar.

Protez diş tedavisi ile hem kaybolan diş fonksiyonları tekrar kazandırılmaya çalışılır hem de konuşma bozukluğu tedavi edilmiş olur.

Ağız bakımı: Günlük olarak yapılması gereken bir dizi uygulamayı içerir. Bunlar: sağlıklı beslenme ve faydalı yiyecekleri yeme, gazlı içeceklerden, alkollü içeceklerden uzak durma, doğru şekilde fırçalama, diş ipi kullanma, ağız çalkalama. Günlük 5-10 dakikalık diş bakımı ile diş etleri ve dişlerimizi sağlıklı durumda tutabiliriz. Bu amaçla sağlıklı beslenmeye, Elma, armut gibi meyvelerin,  maydanoz, havuç, karnabahar, salatalık gibi çiğ tüketilen sebzelerin tüketilmesine dikkat etmeliyiz. Bunun yanında dişlerde lekelenmeye yol açan kahve, çay, gazlı içecekler, alkollü içecekler yiyecek ve içeceklerden olabildiğince uzak durmak gerekir.

Doğru şekilde diş fırçalama bir kişinin yaklaşık 2 dakikasını alır. Diş fırçalamada tüm diş yüzeyleri fırçalanmalı diş aralarının fırçalanması için ara fırçası kullanılmalıdır. Dolgu, kaplama ve diğer restorasyonlu bölgeler, varsa ağız içi aparatlar özenli daha özenli fırçalanmalıdır. Fırçalamada dil ve diş etleri de unutulmamalıdır. Diş fırçasıyla ulaşılamayan yerlerin temizliği için diş ipi kullanmak faydalıdır. Diş ipi, diş aralarındaki yiyecek parçacıklarının ve bakteri plağının temizlemenize yardımcı olur.

Ağız ve diş bakımında diğer bir yol son derece kolay bir yol olan ağız çalkalamadır. Bu işlem sadece su ile yapılacağı gibi tuzlu su veya bu amaçla üretilmiş özel preparatlarla da yapılabilir.

Gülüş estetiği kaç seansta son bulur?

Gülüş estetiği tedavisi rahatsızlığın yeri şekline göre değişir. Eğer estetik bozukluk dişlerin çapraşıklığı, üst üste binme gibi nedenlerden kaynaklanıyorsa bu durum,  ortodontik tedavi gerektirir. Birkaç yıl sürebilmektedir. Yukarıda da belirtildiği gibi bu tedavi uzun soluklu bir tedavidir. Bunun yanı sıra basit estetik kusurları gidermeye yönelik tek seansta biten tedaviler de vardır. Bu biraz kişinin ne istediğine de bağlıdır. Kişilere verilen detaylı bilgiler sonrası kişinin kendisi karar vermelidir.

Gülüş estetiği mutlaka dişlerimize müdahaleler gerekebilir mi? Kaplama gerekir mi?

Hayır gerekmez. Basit işlemlerle de gülüş estetiği sağlanabilir. Dişlerin beyazlatılması bunlardan biridir. Ancak dişlere müdahalenin kaçınılmaz olduğu durumlar da vardır. Dişlere müdahalenin en yaygın şekli ise kaplamalardır. Estetik tedavisinde en çok kullanılan kaplama türü ise dişin sadece görünen yüzeyine uygulanan lamina (tırnak) kaplamalardır. Alanında uzman diş hekimlerinin yaptığı laminalar gerçeğinden ayırt edilmeyecek kadar estetik ve güzel durabilir. Sağlığımızla ilgili hangi konu olursa olsun işinin ehli doktorlar gitmeli ve kaliteden ve hijyenden ödün vermeyen hekimlere başvurulmasında büyük fayda vardır.