Diş Sağlığında Doğru Bilinen Yanlışlar

dis5

Sert kıllı diş fırçası kullanmak dişleri daha beyaz yapar

Doğru değil. Çünkü fırçalamadan beklenen faydanın oluşması için önemli olan doğru yöntemle fırçalama yapmaktır. Diş fırçasının kılları naylon ve yuvarlak uçlu olması tercih edilmelidir. Kıllar yumuşak olmalı, Diş fırçalamanın, diş hekimlerinin tavsiye ettiği yöntemle doğru bir şekilde yapılması gerekir. Yanlış fırçalanma, diş minesinin aşınmasına ve dişeti çekilmelerine yol açabilir.

Her hamilikte diş kaybı olur, anne adayları diş kaybı yaşayabilir

Doğru değil. Hamilelik sırasında bebeğin gelişimi için annenin dişlerinden kalsiyum çekilmesi yani dekalsifikasyon olduğu ve bu sebepten diş kaybının meydana geleceği şeklindeki inanış ve söylentilerin kesinlikle doğru olmadığı bilimsel olarak ispatlanmıştır.

Ancak, hamilelikte yaşanan fizyolojik, hormonal ve psikolojik değişikliklere bağlı olarak dişeti hassasiyeti oluşur ve dişeti iltihaplarının görülme sıklığı artar. Bunun önüne geçmek için ağız bakımına dikkat etmek gerekir.

Hamilelikte diş ve dişeti tedavisi yaptırmak bebeğe zarar verir.

Doğru değil. Hamileliğin hassas dönemi olarak kabul edilen ilk üç aylık dönemde (birinci trimester), uzun işlem gerektirecek tedavilerden kaçınılır. Ancak takip eden dönemde kanal tedavisi, dolgu, diş çekimi gibi lokal anestezi altında yapılabilecek tedaviler bile yapılabilir. Sadece, bu tedavilerde daha hassas davranılır, anastezi ilaçları daha düşük dozlarda verilir, tedavi seansları daha kısa tutulur. Ancak ağrılı ve acil müdahale gerektiren durumlarda hamileliğin her döneminde diş tedavisi yapılabilir.

Hamilelik döneminde görülen dişeti iltihabının bebeğe bir zararı yoktur

Doğru değil. Hamilelik dönemde yaşanan dişeti iltihabı eğer tedavi edilmezse bebeğin düşük kilolu olarak doğmasına neden olur.

Bir kez tartar (diş taşı) temizliği yaptırırsanız sonrasında her zaman yaptırmak zorunda kalırsınız

Doğru değil. Çünkü diş taşı oluşumu ağız temizliği ile doğrudan alakalıdır. Gereği gibi ağız bakımı yapılmadığı sürece diş taşı oluşumu kaçınılmazdır.

Yemek sonrası ağızda kalan yemek artıklarını kullanarak hızla çoğalan bakteriler diş yüzeyinde diş plağı denilen yapışkan ve renksiz bir tabaka meydana getirirler. Bu tabaka hemen temizlenmezse 48 saat sonra sertleşir. Zaman içinde sertliği iyice artar ve halk arasındfa tartar olarak bilinen diş taşına dönüşür. Diş taşı kişinin kendisinin asla temizleyemeyeceği kadar sert ve ancak diş hekimi tarafından temizlenebilecek bir oluşumdur. Diş taşı, diş minesinin eriyip aşınmasına, dişeti çekilmesi ve diğer dişeti hastalıklarına yol açar. Bu nedenle eğer dişlerde diş taşı varsa vakit kaybetmeden temizletilmelidir. Hatta belirli aralıklarla diş taşı yönünden ağız muayenesi yaptırmalı ve eğer dişlerde diş taşı oluşmuşsa hemen temizletilmelidir. Yukarıda da belirtildiği gibi diş taşı oluşumu ağız hijyeni ile yakından alakalıdır. Diş taşı oluşumunun önüne geçmek için ağız hijyenine gereken önem verilmelidir.

Diş taşı (tartar) temizliği diş minesine zarar verebilir.

Doğru değil. Çünkü diş taşı temizliği ile dişe ait olmayan yabancı bir madde diş yüzeyinden kazınmaktadır. Diş taşı diş üzerine yapışmış ve dişe ait olmayan bir oluşumdur. Temizletilmeyen diş taşı diş taşı, diş minesinde erimeye ve dişeti çekilmesin neden olur. Diş taşı temizleme işlemi uzman bir hekim tarafından özenli bir şekilde yapıldığında diş minesinde herhangi bir zedelenme oluşmaz.

Diş fırçalama sırasında herkeste dişeti kanaması görülür. Diş fırçalama sırasında dişeti kanaması normal bir durumdur.

Doğru değil. Sağlıklı dişeti kanamaz. Dişeti kanaması dişeti hastalıkları diş taşı problemlerinde görülür. Sağlıklı dişeti açık pembe renkli, yüzeyi pütürlü ve sert yapılıdır. Hastalıklı dişeti ise şiş ve kızarık, yumuşak ve parlak yapılı bir haldedir. Kanama diş taşı ve dişeti hastalıklarının ilk belirtisidir. Diğer belirtileri isedişeti çekilmesi, kötü ağız kokusudur. Daha da ilerlemiş dişeti hastalıklarında hastalığın şiddetine bağlı olarak diş ve dişeti arasın iltihap odakları ve buradan iltihaplı akıntı, dişlerde sallanma bile gömülebilir.

Diş fırçalama sırasında dişeti kanaması olursa fırçalamayı durdurmak gerekir.

Doğru değil. Bilakis etkili bir ağız bakımı için doğru tekniklerle dişlerin fırçalanması sürdürülmelidir. Dişeti kanaması dişeti rahatsızlıkları ve diş taşı problemine işarettir ve böyle bir problemi olanların diş hekimine başvurması gerekir.

Çapraşık ve üst üste binen dişlerin tedavisi ancak küçük yaşlarda yapılabilir.
Doğru değil.  Dişlerdeki çapraşıklık, üst üste binme ve konum ve kapanış bozuklukları her yaşta tedavi edilebilir. Ağız içinde dişlere yerleştirilen braketler, teller ve buna benzer apareyler kullanılarak dişler istenen konumlara çekilir. Bu işlem için belirli bir yaş sınırlaması yoktur. Ancak çene kemiği ve çene ekleminden kaynaklanan ortopetik rahatsızlıkların tedavisi için kemik gelişiminin tamamlanmamış olması gerekir.

Ağız kokusu herkeste görülen normal bir durumdur, asla bir hastalık belirtisi olamaz.

Doğru değil. Toplumlarda çok sık görülen kötü ağız kokusu rahatsızlığı fizyolojik olduğu gibi patolojik de olabilir. Fizyolojik nedenlerden kaynaklanan ağız kokusu geçicidir. patolojik ağız kokusu ise bazı hastalıklardan kaynaklanır, çok önemli hastalıkların belirtisi olabiliyor.  Örneğin, ağız kokusuna neden olan hastalıkların bazıları ve yol açtıkları ağız kokuları şunlardır:

• Şeker hastalığında – aseton kokusu,
  • Böbrek hastalıkları- balık kokusu, amonyak kokusu,
  • Lösemi- çürümüş kan kokusu
  • Tüberküloz, pnömoni, bronflektazi, akciğer apsesi gibi solunum sisteminde görülen bazı hastalıklar- çürümüş et kokusu,
  • Eklem romatizması- asit kokusu,
  • Karaciğer yetmezliği- çürük yumurta ve sülfür kokusu,
  • Bazı sindirim ve metabolizma bozuklukları- balık kokusu.

Ağrıyan dişin üzerine aspirin koymak veya ağrıyan dişle aspirin çiğnemek ağrıyı dindirir

Doğru değil. Çünkü aspirin ortamın asitliğini arttırır, dişetine ve dişin destek dokularına zarar verir. Benzer şekilde ağrıyan dişe alkol sürmek ve bu dişle tütün çiğnemek de hasara yol açar.

Sökülebilir protezleri temizleyip geri takmak ağız temizliği için yeterlidir

Doğru değil. Ağız temizliği sadece dişlerin temizliğinden ibaret değildir. Ağız içinde kalıcı dişler varsa onları, damak ve dili fırçalamak da gerekir. Bakteri plağına karşı anti bakteriyel bir gargara da kullanılabilir.

Ortodontik tedavi dişleri çürütür

Doğru değil. Ortodontik tedavi dişlerdeki çarpıklık ve çapraşıklıklar, üst üste binmeler, kapanış ve konum bozuklukları gibi rahatsızlıkların giderilmesi için yapılan bir tedavidir. Bu tedavide dişler üzerine yapıştırılan braketler ve bu braketlerin birbirine tellerle bağlanması ile dişler istenilen doğru konumlarına çekilir. Tedavi bitince bu apareyler sökülür. Bu işlemler dişe zarar vermez. Ancak buralarda yemek kalıntıları tutunabileceği için ağız bakımının çok daha özenli yapılması gerekir. Diş fırçalamada ortodontik diş fırçası ve ayrıca ara yüz fırçası kullanılmalıdır. Aksi takdirde tedavi bitip braketler söküldüğünde braketlerin yapıştırıldığı bölgelerde kalıcı lekelerin oluştuğu görülür. Bunun yanında bakteri plağına karşı anti bakteriyel gargaralar kullanılabilir.

Dişlerin yatay yönde fırçalanması daha iyi bir temizlik sağlar

Doğru değil. Diş fırçalamadan beklenen faydaların sağlanması için diş doğru teknikle fırçalama yapılmalıdır. Yanlış fırçalanma tekniği, diş minesinin aşınmasına ve dişetlerinin tahriş olmasına neden olabilir.

Diş fırçalama dişetinden dişe doğru dairevi hareketler şekilde ve yavaş hareketlerle yapılmalıdır. Fırçanın her hareketinde fırça 2-3 dişin üzerini kaplar ve bu dişler 8 kez fırçalanır. Fırçanın kapsadığı 2-3 diş 8 kez fırçalanınca yandaki farklı 2-3 dişin fırçalanmasına geçilir. Etkili bir diş fırçalama 2-3 kadikadan az olmamalıdır.

Daha beyaz dişler için her diş fırçalamada macun yerine beyazlatıcı kullanılabilir.

Doğru değil. Çünkü beyazlatıcılar, terkibinde aşındırıcı maddeler içerir. Beyazlatıcının uzun süreli kullanımında diş minesinde aşınmalar meydana gelebilir..

Süt dişlerinin tedavi edilmesi yerine erken çekiminin yapılmasında bir sakınca yoktur.

Doğru değil. Çünkü süt dişleri daimi dişlere rehberlik eder. Süt dişlerinin erken çekimi allan çıkacak olan daimi dişlerde çapraşıklığı yol açar. Bunun için problemli olan süt dişlerinin çekilmemesi, mutlaka tedavi edilerek yerinde kalmasının sağlanması gerekir.

Kapanış bozukluklarının tedavisi amacıyla uygulanan fonksiyonel tedavi her yaşta yapılabilen bir tedavidir.

Doğru değil. Çünkü fonksiyonel tedaviçene ve kafa kemiklerinin doğru çalışmasını sağlamak amacıyla henüz kemik gelişiminin tamamlanmadığı çocukluk döneminde yapılan bir tedavidir. Bu tedavi genellikle 12 ile 16 yaş aralığında yapılır.

Fonksiyonel tedaviüst çenenin ileriliği veya alt çenenin üst çeneye göre geriliği, çenenin çeşitli kapanış bozuklukları gibi rahatsızlıkların düzeltilmesi amacıyla ağız içi ve ağız dışı aparatlar kullanılarak yapılan bir tedavidir. Bu tedavi ancak çocukluk döneminde yapılabilir.