Diş Gıcırdatma Önlenebilir mi?

bruksizm-dis-gicirdatma (2)

Diş gıcırdatma eylemi genel olarak yaşanan psikolojik durumlardan meydana geldiği için önce strese neden olan problemlerin giderilmesi bruksizm hastalığını önleyebilir.

Bruksizm (diş gıcırdatma) genellikle uyku esnasında oluşan güçlü çene hareketlerinin neden olduğu çeneleri sıkma, dişleri gıcırdatma olayıdır. Stresli gün geçiren kişilerde uyku esnasında bilinçsizce ortaya çıkan diş sıkma hareketinin dişlere ve vücudun baş boyun gibi bölgelerine de zarar vereceğini belirten ciddi araştırmalar mevcuttur.

Ne kadar basit bir sorun gibi gözükse de önüne geçilemediği takdirde zaman içerisinde sağlık sorunlarıyla kendini belli etmektedir. Sebeplerinin başında stres gelse de dişlerin sıralanışındaki bozukluklar ve yanlış yapılmış dolgu ve kaplamaların bruksizm sebepleri arasında yer alabilir.

Diş gıcırdatmanın yol açtığı sorunlar

• Dişlerin çiğneyici yüzünde oluşan aşınma,
  • Dişlerde kırılma,
  • Dişlerde aşırı hassasiyet,
  • Diş etinin geriye çekilmesi ve diş etinde aşınma,
  • Dişlerde sallanma,
  • Yanaklarda tahriş,
  • Baş, çene ve boyun ağrıları,
  • Çene eklemlerinden gelen sesler,
  • Ağzı tam olarak açamama gibi sorunlara yol açmaktadır.

Bruksizm tedavisi nasıl gerçekleşir?

Ağız ölçüsü alınarak oluşturulan ve dişlerin birbirine değmesini engelleyen gece plağının, en yaygın tedavi yöntemi olarak kullanılır. Gece plağının tek başına yeterli olmadığı durumlarda, stres terapisi, kas gevşetici ilaç uygulaması, hatalı yapılmış dolgu ve kaplamaların yenilenmesi gibi ek tedaviler ile giderilebilmektedir.

bruksizm-dis-gicirdatma

Diş gıcırdatma önlenebilir!

Bunun bir alışkanlık halinde yerleşmesinden sonra değiştirilmesi çok zor bir hastalık olduğunu belirtmemizde fayda var. Tıpta bruksizm diye anılan diş gıcırdatma alışkanlığı, psikolojik kökenli bir sorun olmaktadır. Tedavi edilebilir bir durum olmasına rağmen, ihmal edilmesi halinde dişlerde ve çene eklemlerinde hayli sorunlara neden oluyor.

Diş gıcırdatmanın temelinde psikolojik etkenler rol aldığına göre bu konuda bir şeyler yapmanız gerekiyor. Sizi ve sağlığınızı olumsuz etkileyen çevresel faktörlerden uzak durmalı ve psikolojik destek alarak bununla baş etmesini öğrenmelisiniz.

Ayrıca diş yapısından kaynaklanan diziliş bozuklukları, yanlış yapılan tedavi ve dolgu işlemleri için diş hekiminizle tedavi yöntemi belirlemelisiniz.

Gece uyurken kullanabileceğiniz gece plağı bu konuda yardımcı olurken, sonuç alınamadığı durumlarda, yanak alt kısmında bulunan çiğneme kasına botoks yapılarak kastaki stres kaldırılabilir ve istenmeyen kasılmalar yok edilebilir. 6- 9 ay etkisini gösteren bu uygulamanın sonucunda kişilerin diş sıkma alışkanlığından kurtulabileceğini savunan uzmanlar var.

Diş sağlığının önemini vurgulayacak olursak;

Diş hastalıkları ve diş sağlığının korunması açısından erken tanı çok önemlidir. Bu nedenle yılda en az iki kere diş kontrolünüzü yapmalısınız.

Diş çürümelerinin önlenmesinde sularda yeterli flor olması, düzenli olarak dişlerin fırçalanması, diş ipi kullanılması, aşırı tatlı ve şekerli yiyeceklerden olabildiğince kaçınmalısınız.

Diş eti hastalıklarının önlenmesinde de diş fırçalama ve düzenli diş hekimi kontrolleri önemlidir.

Dişlerde gelişim bozuklukları varsa erken dönemde uzman diş doktorlarına ve merkezlerine başvurularak gerekli tedavi sağlanmalıdır.

Aşırı asitli ve şekerli yiyecekler mikroorganizmaların etkisini artırdığından tüketmemeye, düzenli fırçalamaya ve bakımına dikkat etmelisiniz.

Ayrıca dişlerinizi sert cisimlerle karşı karşıya getirmemelisiniz. Fındık, ceviz vb. kabuklu yiyeceklerle dişlerinize zarar verebilirsiniz.