Diş Eti Hastalıkları Nasıl Teşhis Edilir?

Diş eti hastalığı (periodontal) nedir?

Periodontal hastalıklar diş eti ve dişleri destekleyen diğer dokularda meydana gelen iltihabi hastalık bütünlüğüdür. Yetişkin diş kayıplarının yaklaşık %70’i periodontal hastalıkların sonucunda yaşanmaktadır. Ancak erken dönemlerde teşhis edilmesi halinde tedavisi oldukça kolay ve başarılı bir şekilde sonuçlanmaktadır. Ağız ve diş hastalıklarının önlenmesi gibi öncelikli tedavisi kişinin mevcut dişlerinin korunması, çiğneme fonksiyonlarının daha verimli ve daha iyi bir sindirimin gerçekleşmesi ile beraber sağlanmaktadır.

Diş eti hastalıklarının nedenleri nelerdir?

Ağız ve diş sağlığını tehdit eden başlıca faktör, düzenli ve etkili bir şekilde ağız ve diş temizliğinin yapılmamasıdır. Gerekli hijyenin sağlanmaması sonucunda diş yüzeyinde ve diş kavitelerinde biriken besin artıkları, mikrobiyal dental plak olarak adlandırılan dişeti hastalıklarının öncüsü olarak ortaya çıkmaktadır. Bunun dışında diş taşı ve dolgu gibi hatalı restorasyon işlemleri mikrobiyal dental plağının artmasına neden olmaktadır. Diş yüzeyinde oluşum gösteren anormal eklentilerin temizlenmemesi halinde, mikroorganizmaların yayılmasına ve açığa çıkan zararlı bileşenlerin dişi destekleyen sert ve yumuşak dokuların zarar görmesine neden olarak, diş kaybı ile sonuçlanmaktadır.

Diş eti hastalığının en sık görülen belirtileri nelerdir?

Diş eti hastalığının birçok faktöre bağlı olarak ortaya çıktığı, çeşitli semptomları vardır. Ancak diş eti hastalığının en sık görülen belirtileri aşağıdaki gibi olmaktadır:

• Diş fırçalama sırasında diş eti kanaması
  • Diş diziliminde kolaylıkla ayrılabilen ve uzaklaşan diş etleri
  • Kırmızı, şiş ve hassas diş etleri
  • Dişler arasındaki aralıkların artması
  • Çiğneme ve ısırma sırasında alt ve çene kemiği arasındaki düzensiz ilişki
  • Sürekli olarak kötü ağız kokusu
  • Protez kombinasyonunda bozulma ve değişiklik

Bu belirtiler ile beraber diş eti hastalıkları ileri evreye ulaşana kadar herhangi bir belirti göstermeden devamlılığını koruyabilir. Bu nedenle düzenli olarak yapılan doktor kontrolleri, mevcut hastalıkların erken teşhis ve tedavisi açısından son derece kritik öneme sahiptir.

Diş eti hastalıkları nasıl teşhis edilir?

Diş eti hastalıkları, bazı belirtiler ve şikayetler ile başvuran hastalara yapılan klinik ve radyografik muayene ile teşhis edilmektedir. Yapılan klinik muayenede diş eti, dil, damak, ağız tabanı ve ağız mukozası incelenir. Ayrıca diş eti cebi derinlikleri periodontal sound ile ölçülür ve radyografik değerlendirme ile gerekli incelemeler desteklenir. Radyografik muayene panoramik, periapikal radyograflar ve CBCT (Cone- Beam) tomografi aracılığı ile yapılmaktadır. Kişinin diş kemik yapısı ve diş eti dokusundaki davranışlar bu yöntemler sayesinde izlenmektedir.

Periodontal hastalığımın olduğunu nasıl anlarım?

Diş eti hastalıklarının göstergesi olarak diş etlerinde şişme ve kızarma meydana gelir. Bu gibi belirtilerle birlikte kişinin dişeti hastalığına sahip olup olmadığını kolaylıkla fark edebilir. Özellikle yemek yeme ve diş fırçalama sırasında meydana gelen kanamalar, dişeti hastalığını en net belirtisidir. Hastalığın ilerlemesine bağlı olarak diş eti çekilmesi ve sıcak-soğuk hassasiyeti artar.

Ayrıca dişi destekleyen yumuşak diş eti dokusunda yer alan dişlerde mobilite (sallanma) ve yer değiştirme görülebilir. Diğer en önemli bulgu ise, bakterilerin neden olduğu sürekli kötü ağız kokusudur. Bu semptomlar kişinin fark edebileceği dişeti hastalıklarını en net belirtisidir. Belirtilerin olması halinde gereken tedavi için mutlaka diş hekimine başvurulması önerilmektedir. Aksi halde ciddi sağlık sorunları ile birlikte kalıcı diş kayıpları yaşanabilir.

Sigara diş eti sağlığını etkiler mi?

Sigaranın içeriğinde bulunan 4 bin zararlı madde vücudun tüm sistemlerini tehdit eden ciddi bir risk faktörüdür. Yapılan araştırmalara göre dişeti hastalıklarında yaşanan kemik kayıplarının artmasına, periodontal tedavilerine karşı dokuların verdiği cevabın azalmasına ve klinik sonuçlarının başarı oranının düşmesi neden olduğu belirtilmiştir.

Ortaya çıkan bu olumsuz tablo; sigaranın damarlar üzerindeki etkisi, vücudun savunmasında görev alan hücrelerin fonksiyonel yapısının bozulması, kolajen sentezinin etkilenmesi ve iltihabın verdiği cevabı değiştirmesi şeklinde hastalığı ilerlemesine neden olmaktadır.

www.dentaluna.com internet sitesinde yer alan tüm açıklamalar tamamen bilgilendirme amaçlıdır. Bu bilgilendirmeler kesinlikle tıbbi muayene ve tanı yerine geçmez