Diş Eti Çekilmesi Tedavisi Nasıl Yapılır?

Diş eti nedir?

Dişeti, dişi çevreleyen kemiğin üzerine oturan ve diş köklerinde oluşabilecek basıncı azaltan, koruyucu bir dokudur.

Dişeti çekilmesi ise diş taşlarının etkisi, daha önce yapılmış olan kötü diş kaplamaları veya kalıtımsal dişeti hastalıklarına bağlı olarak kemiğin erimesi sonucunda diş etinin aşağıya doğru inmesidir. Dişeti çekilmesi genellikle tedavi edilmeyen diş hastalıklarının ve oluşan diş taşlarının temizlenmemesinden dolayı kaynaklanmaktadır. Diş hastalıklarının tedavi edilmemesi sonucu, ilerleyen zamanlarda geri dönüşü olmayan dişeti çekilmelerinin yaşanmasına neden olur.

Gingivitis nedir?

Gingivitis, dişetinde meydana gelen iltihabi hastalıktır. İlk aşamalarda yalnızca dişetini etkilediği için kemik dokusunda bir kayıp yaşanmaz. Bu sebeple röntgen filmlerinde herhangi bir bulguya rastlamak mümkün değildir. Gingivitis ilerleyen zamanlarda dişeti hastalığına dönüşür. Bu rahatsızlığın ortaya çıkmaması için, 6 ayda bir diş taşı temizliği ve lazer uygulamalarını yapılması gerekir. Diş taşının temizliğinin yanı sıra lazerli dezenfeksiyonların yapılması, gingivitis tedavilerinde oldukça önemlidir. Bu sayede hastalık ilerlemeden dişeti operasyonlarını gerektirecek boyuta erişemez.

Periodontitis nedir?

Dişi çevreleyen kemikte erimelere yol açan dişeti hastalığıdır. Halk arasında piyore olarak bilinen bu hastalık dişlerin etrafında apse oluşmasına, dişlerin sallanmasına ve dişlerin yer değiştirmeye başlamasıyla dişlerin birbirinden uzaklaşmasına ve diş kayıplarına neden olur. Dokuda meydana gelen bu yapısal değişiklik periodontal cep olarak adlandırılır. Periodontitis tedavilerinde dişeti ameliyatı ve lazer tedavisi ile hastalıklı dokuların temizlenmesi şeklinde yapılır.

Periodontitis bazı nadir belirtileri dışında, oldukça yavaş ilerleyen bir hastalıktır. Uzun yıllar boyunca sessizce varlığını sürdürebilir. Bu ilerleyen zaman içerisinde ise lenf ve kan yoluyla yayılarak, tüm vücudu ve organları etkileyebilen bir enfeksiyon özelliğini taşır.

Ailede erken yaşta diş kayıpları, dişeti çekilmeleri, dişlerin sallanması, dişlerin uzaması ve dişeti hastalığı söz konusu ise, kişilerin mutlaka uzman bir hekime başvurmaları ve lazer ile tedavinin biran önce başlatılması gerekir. Eğer tedavi sonrası hijyenik ağız bakımı sağlanırsa, hastalığın tekrarlama olasılığı önlenmiş olur. Özelikle bu rahatsızlıkları yaşayan kişilere döner başlıklı diş fırçaları önerilmektedir.

Diş eti çekilmesi nasıl tedavi edilir?

Maalesef ciddi dişeti çekilmelerinde, dişetinin tekrar kendi sağlığına döndürülebilmesi mümkün değildir. Fakat bu soruna yol açan ciddi durumlarda örneğin; kök yüzeyleri açıkta ve hassasiyeti çok fazla ise öncelikle ilk tedavi aşamaları uygulanır. Daha sonra gerek görülürse cerrahi bir müdahale ile yumuşak doku greftleri kullanılır. Dişeti çekilmeleri sigara kullanımı, genetik faktörler ve stres gibi birçok nedene bağlı olarak yaşansa da en önemli nedeni diş taşıdır.

Diş taşları başta dişetinde enfeksiyonlara ve hastalıklarına neden olur. Ardından kanama ve ağız kokusu ile kendini gösterir. Son aşaması olarak dişeti çekilmelerinin yaşanmasına nede olur. Hastaların bu belirtiler karşısında öncelikle diş taşlarının temizliğini yaptırması ve düzenli olarak doğru diş fırçalama teknikleri ile hijyeni sağlamaları gerekir. Çünkü dişeti çekilmesinin tedavisi çekilen dişetlerini geri getirmenin mümkün olmadığı durumları yaratması nedeni ile mevcut dişetinin daha fazla çekilmesini önlemek amacıyla yapılmaktadır. Özellikle tedavi sonrasında hastanın diş sağlığını idam etmesi için diş taşı temizliğini yaptırması, dişlerini düzenli fırçalaması ve ara yüz temizliğini yapması gerekir. Diş eti çekilmesinde uygulanan tedavi adımları üç şekilde izlenmektedir.

1) Meydana gelen hasarın tedavisi

Dişeti üzerinde meydana gelen hasarlı bölgeye dolgu uygulaması veya dişin tamamen kaplanması ile tedavisi gerçekleştirilir. Bu sayede meydana gelen hassasiyet sorunu da ortadan kalmış olur.

2) Diş hassasiyetinin tedavi edilmesi

3) Çekilen dişeti dokusunun cerrahi olarak yerine getirilmesi

Dişeti cerrahisi iki şekilde uygulanmaktadır. Greftleme adı verilen hastanın damağından alınan greft adı verilen parçanın dişeti çekilmesinin yapıldığı bölgeye uygulanmasıdır. İkinci yöntem ise kaydırma denilen bir metotla, çekilmenin yaşandığı bölgenin yanında sağlam doku varsa eğer, o doku bölgesinin çekilmenin üzerine kaydırılması sonucu kapatılması işlemidir.

Diş eti tedavisinde yenilikler

Son yıllarda teknolojiye paralel olarak dişeti tedavisinde birçok yenilik meydana gelmiştir. Greftleme operasyonlarında artık birçok durumda hastadan alınan greftler yerine yapay greftler kullanılmaktadır. Bu sayede tedavi sonrasındaki rahatsızlık ortadan kaldırılır. Kaydırma operasyonlarında ise kullanılan mine matrix protein esaslı jeller kullanılarak tedavinin başarı oranı artırılır ve tedavi sonrasında oluşan konforsuzluğun önüne geçer.