Diş Çürükleri Nasıl Tedavi Edilir?

dis curukleri nasil tedavi edilir

1 ) Diş çürükleri nasıl tedavi edilir?

Diş çürükleri ağız bakımı yeterli şekilde gerçekleştirilmeyen kişilerde ve iyi bir şekilde temizlenemeyen bakteri plağı ve yemek atıkları sebebi ile meydana gelir.

Karbonhidrat (şeker ve ürünleri) ağırlıklı beslenme, tükürük akışkanlığı, ailesel etkenler ve ağız bakımı çürüklerin meydana gelmesinde etkili olan faktörler arasında sayılır.

Diş çürüklerinin saptanmasının ardından, çok fazla vakit kaybı yapmadan derhal çürük olan dişlerin temizlenerek dolgusunun yapılması gerekir. Tedavisi sağlanmayan dişler, ilerleyen zamanlarda daha şiddetli ağrılara, dişeti bozukluklarına ve komşu dişlerinde çürümelerine sebep olur. Bunun yanı sıra basit bir tedavi ile kurtarılabilecek olan diş, tedavinin gerçekleştirilmemesi halinde kaybedilmesine dahi sebep olabilir.

2 ) Diş çürüğü seviyelerine göre yapılması gereken tedavi seçenekleri

Dişte meydana gelen çürüğün, daha E1-E2-D1 seviyelerinde olduğu zamanlarda, genellikle doktorlar bu dişe dolgu yapmaya kıyamaz, ” diş ipi kullanın dişlerinizi daha sık ve düzgün fırçalayın çürüğün ilerlemesini yavaşlatalım ilerlediği zaman dolgu olacak ” şeklinde alternatif sunarlar. Ancak günün teknolojik ve tıbbi gelişimleri açısından, artık bu aşamalar için de bir tedavi seçeneği bulunmaktadır. ICON teknolojisi ile diş yüzeyine asit sürülerek çürük dokunun uzaklaştırılması sağlanır. Daha sonrasında tamir edici bir jel sürülerek dişin eski haline geri gelmesi gerçekleştirilir.

D1 seviyesi olan bir çürük için, bu işlemin bir kaç defa gerçekleştirilmesine ihtiyaç duyulabilir. Ancak dişin dolgu yapılmadan kendisini kurtarabildiği son aşamadır.

Dişin yüzey kısmında herhangi bir delme işlemi gerçekleştirilmeden, beyaz veya kahverengi tonlarda çürük başlangıçlarının olması halinde, çürük başlangıcı olan bölgede diş üzerinde asit ile çok az bir aşındırma meydana getirerek, hastalıklı olan dokunun uzaklaşması sağlanır. Daha sonra ise, diş yapısının kendisini tekrardan revize etmesi için bu görevi üstlenen jel sürülür.

Dişe dolgu yapılmasına gerek kalmadan ve dişin uyuşturulma ihtiyacı olmadan diş çürükten kurtulmuş olur.
Özellikle tel tedavilerinin tamamlanmasının ardından, dişlerin ön yüzeylerinde başlayan beyaz ve kahverengi lekeler olarak dikkatleri çeken bu çürükler, bu sistem sayesinde tedavi edilebilmektedir.

Çürük D2 seviyesinde ise, dişe dolgu yapılması gereklidir. Bu seviyede olan çürük, kendisinin varlığını hastaya belli etmeye başlamıştır. Sıcak ve soğukta hassasiyet, ekşi de hassasiyet, ara ara meydana gelen sızlamalar gibi belirtiler ile kendisini göstermeye başlamıştır.

Çürük D3 seviyesine geldiği zaman ise, dişin dolgu ile kurtulma şansı biraz daha azalmıştır. Daha gece ağrısı meydana getirmeden önce, D3 seviyesine yeni ulaştığı aralıkta tedavi edilmesi halinde dolgu ile kurtulabilmesi mümkün olur. Ancak çürük pulpayı etkilemeye başladığı zaman ise, geceleri insanı bir türlü uyutmayan ağrılar, zonklama şeklinde hissedilen ağrılar, dişin üstüne basıldığı zaman ağrı oluşması gibi belirtiler ortaya çıkar. Bu durumda ise, kanal tedavisi yapılmasından daha aşağı bir tedavi seçeneğinin uygulanması mümkün değildir

E1-E2 ve D1 seviyesine kadar ulaşan çürükler de ise, daha çok herhangi bir belirti vermediklerinden dolayı, kişinin bu çürükleri kendisinin fark etmesi zordur. Bu sebepten dolayı da, düzenli diş hekimi kontrollerine gidilmesi sürekli olarak vurgulanmakta ve tavsiye edilmektedir.