Diş Çürüğü Neden Oluşur?

dis curugu neden olusur

1 ) Diş çürüğü neden oluşur?

Ağzımızda bulunan bakteriler daha çok diş ve dil üzerinde yaşarlar. Bu bakteriler, şekerli ve unlu gıdalardan geriye kalan artıklardan meydana gelir.

Bu asitler, dişlerin mineral dokusunu çözerek dişin minesinin yapısında bozulma meydana gelmesine ve sonuçta da diş çürüğünün seyir etmesine sebep olur. Diş doktorlarının kavite olarak ifade ettikleri oyukların oluşmasına neden olurlar.

Uzun yıllar boyunca sebebi bir sır gibi kalan hastalık sıfatı ile bakılan çürüklerin, bugünün şartlarında birçok sebep ile alakalı olarak meydana geldiği anlaşılmıştır. Diş çürüğünün başlıca 3 değişik etkeni bulunur. Bunlar ise;

• Bakteri plağı (diş plağı şeklinde de ifade edilir)
  • Karbonhidratlı gıdalar (şeker, un gibi)
  • Kişinin yapısal özellikleri. (diş yapısı, tükürüğün miktarı ve kalitesi)

Diş sağlığı dengeli bir şekilde gözlemlenen kişilerin, bu sayılan etkenler içerisinde herhangi birinin değişikliğe uğraması halinde, dişlerde çürük oluşumu meydana gelir.

2 ) Diş çürüğü nasıl oluşur ve nasıl ilerler?

Çürük, sürekli dişin yüzeyinden oluşmaya başlar ve buradan ilerleyerek dentin tabakasına kadar ulaşır. Dentin, içerisinde mineden daha çok miktarda organik madde barındırır. Bu sebepten dolayı da, çürük bu tabakada daha hızlı bir şekilde yayılarak dentini bir burgu gibi delmeye başlar. Ancak oluşan bu çürüğün ağız içerisinde seyir etme hızı, herkeste değişiklik gösterir. Minenin çok sert ve kalın olduğu dişlerde çürük zor bir şekilde ilerlerken, minenin ince olduğu dişlerde çürükler çok hızlı bir şekilde ilerler.

Akıllardan çıkarılmaması gereken bir başka konuda, dentinin dişin bir savunma organı olduğudur. Dentin içerisinde kanalcıkların ucunda odontoblast olarak ifade edilen yapım ve onarım hücreleri bulunur. Bu yapı, çürük dentini tamir dokusu ile tıkayabilirler. Odontoblastlar adeta duvar işçileri gibi açık kanalların ağzını tıkarlar. Herhangi bir müdahale olmaksızın meydana gelen bu savunma, bazen hızlı bir şekilde ilerleyen çürük karşısında yetersiz kalabilir. Yavaş ilerleyen çürüklerde de dişi şaşırtıcı bir biçimde korur.

3 ) Kimlerde daha çok çürük olur?

Şekerli ve unlu yiyecekler ile bakterilerin buluşması sonucunda çürükler elde edildiğine göre, herkes için bir tehlikenin varlığından söz edilebilir. Ancak beslenmelerinde karbonhidratlı ve şekerli yiyeceklerin oranı çok yüksek olan kişilerin, aynı zamanda sularında florür oranı çok düşük seviyelerde ise, çok daha fazla çürük tehlikesi altında olurlar. Bakteri plağı tarafından meydana gelen asite karşı tükürük doğal bir savunma mekanizması meydana getirmiş olsa da, tek başına çürük ile başa çıkma da yeterli olamaz. Tükürük akışında ve miktarında azalmaya sebebiyet veren hastalıklar veya kullanılan ilaçlar da çürük oluşumunu hızlanmasına etki eder. Bu sebepten dolayı da, diş doktorlar tükürük akışında artış sağladığından dolayı, şekersiz sakızların çiğnenmesini çok sık tavsiye ederler.

4 ) Dişler neden hep gece ağrır?

Diş yapısı kapalı bir kutuya benzer. Ancak bu kutu esnemeyen bir yapıya sahiptir. Bu sebepten dolayı da, dişin içinde bir iltahaplanma meydana geldiği zaman bu iltihabın basıncı özellikle gecelerin yastığa başın konulması ile zonklar şekilde da ağrıya sebep olur. Gece, insan vücudunun direncinin en düşük olduğu dönemdir. Bu sebepten dolayı da ağrı ayı olsa bile, normalden daha yoğun bir şekilde algılanır.