Diş Ağrısı ve Nedenleri

diş ağrısı

Diş ağrısının meydana gelmesi halinde dişlerde çürük oluşumu, diş minesinde meydana gelen aşınma ya da diş etinde oluşan iltihaplanmalar gibi etkenler düşünülmelidir. Dişte ağrı oluştuğunda insanlar başlangıçta hafif olan ağrıları fazla önemsemez, ancak giderek ağırlaşmasından sonra dayanılmaz hale gelmesiyle diş doktoruna giderler.

Diş ağrısı nasıl gelişir?

Yemek sırasında ya da sonrasında: Yemekte ya da ilk yarım saat içinde diş üzerinde olan ve çürükten kaynaklanan boşlukta besin artıkları nedeniyle oluşan ağrılardır. Artıkların burada asit üretmesi ve diş sinirini etkilemesiyle oluşur. Kalan besin artıklarının temizlenmesi ağrıyı bir süre dindirebilir. Ancak dişin tedavisi ihmal edilmemelidir.

Dinmeyen ağrı: Bunlar genellikle gece etkili olur ve uzun süre devam eder. Çürüğün ilerlemesi, sinirin ölmesi, dişin enfekte olması nedeniyle diş çevresinde ya da yüzde şişlik oluşur. Bu tür ağrıların dindirilmesi oldukça zordur. Doktorun vereceği ilaçlarla enfeksiyonun kontrol altına alınması gerekir.

Yaralanma nedeniyle oluşan ağrılar: Yüzde, çene kemiğinde ya da dişlerde fiziksel travma nedeniyle meydana gelen travmalardan kaynaklanan ağrılardır. Travmadan dolayı dişlerde çatlak, kırık oluşabilir ya da diş kaybedilebilir. Bu durumlarda diş doktoruna gitme ihmal edilmemelidir. Diş kırılması varsa, bunun da doktora götürülmesi uygundur. Dişin yuvasından çıkması halinde, bunun da uygun şekilde doktora ulaştırılması gerekir. Bunun süresi önemli olduğu kadar, yerine tekrar yerleştirilmesi için kron bölümünden tutarak götürmek gerekir. Dişin dokularına herhangi bir zarar gelmemelidir. Dişi kron kısmından tutarak, yabancı maddelerin arındırılması için, ovalanmadan yıkanması gerekir. Bu şekilde temizlendikten sonra sütün içine, fizyolojik seruma ya da kişinin yanağı içinde tutularak doktora ulaştırılmalıdır.

Diş ağrısına sebep olan etkenler nelerdir?

• Diş minesinde meydana gelen aşınma
  • Diş etinde oluşan enfeksiyonlar ve iltihaplanmalar
  • Dişlerde çürük oluşumu ve bu nedenle oluşan apseler
  • Özellikle yirmilik dişlerde daha çok yaşanan dişin diş etinde gömülü kalması nedeniyle
  • Ağız dışında gelişen sinüzit gibi hastalıklar

Dişlerde ağrı oluşmasında en fazla diş çürükleri etkili olmaktadır. Toplumda yaygınlığı % 97 seviyesinde olan diş çürükleri farklı etkenler yüzünden gelişim gösterir. Bunların arasında en etkili olan ağız ve diş sağlığında hijyenin yeteri kadar sağlanamamasıdır. Ağız içinde şekerli ve karbonhidratlı besin artıkları nedeniyle yerleşmiş olan bakteriler yüzünden asitli bir ortam meydana gelir. Bu olumsuz etki dişlerin koruyucu tabakasında zayıflamaya neden olduğundan, dişlerin savunması azalır. Bu durum dişlerde çürük oluşmasını sağlar. Çürükler nedeniyle başlangıçta hafif olan ağrılar, giderek zonklama halini alır ve şiddetli olduğundan dayanılmaz bir duruma gelir. Şiddetli ağrılarda, dişlerde apse oluşumu meydana gelebilir. Bu etki dışarıdan bile fark edilecek düzeyde şişlikler oluşturur. Dişlerdeki ağrı artarken, sıcak ve soğuğa karşı hassasiyet gelişir, hatta dişte zayıflama nedeniyle küçük kırılmalar bile olabilir.

Diş ağrısının teşhisi nasıl yapılır?

Diş ağrısı çeken kişilerin en kısa zamanda diş doktoruna gitmesi tavsiye edilir. Bu ağrının vücutta oluşan ağrıların genelinden daha ağır yaşandığı bilinir. Ancak diş ağrısının tedavi edilebilir özellikte olması nedeniyle bunu çekmek zorunda kalmazsınız. Diş ağrısı olduğunda, bunun hangi dişten kaynaklandığı genellikle belirlenebilir. Ancak bazı durumlarda dişlerde olan sinirler beyne yanlış sinyal gönderdiğinden, sorun başka bir dişte olabilir. Bu durum diş doktorunun hastayı muayene etmesiyle belirlenir. Doktor aynı zamanda ağızda meydana gelen şişliğe, kızarıklığı göre oluşan diş hasarı belirlenir.

Diş ağrısının belirtileri nedir?

Diş ağrısı genel olarak birden başlayan ve zaman geçtikçe daha şiddetlenen bir özelliğe sahiptir. Ağrı başa, çeneye ve kulaklara doğru vuran zonklayıcı etkiler yapar. Bu hastalar sıcak ve soğuk besinleri tüketirken zorlanır, dişteki hassasiyetten etkilenir. Dişe baskı uygulandığında, ağrının şiddeti daha fazla artar. Bu baskı hissi çenede bile hissedilir. Özellikle geceleri daha fazla artan ağrı çekilir. Hem dişte, hem de diş etinde kanama görülebilir. Bu özellikle apse oluşumunda daha fazla olur. Hastalarda yemek yendiğinde, su bile içildiğinde daha çok ağrı oluşur.

Diş ağrısı olduğunda ne yapılmalıdır?

Diş ağrısı çeken kişiler için en doğrusu diş doktoruna gidilmesidir. Çünkü bu ağrı kendiliğinden geçmez. Aksine giderek şiddetlenen bir özelliği vardır. Bu yüzden tedaviye bir an önce başlanması en doğrusudur. Ancak evinizde doktora gitmeden önce bazı önlemler alarak, diş ağrısını hafifletmeniz mümkün olabilir. Bu tedbirler arasında görülen, ancak yanlış bir uygulama sayılan ağrı yapan dişin üzerine aspirin, ağrı kesici gibi ilaçların konmasıdır. Bu önlemlerin faydası olmadığı gibi, zararı bulunmaktadır. Bununla dişin altında bulunan yumuşak dokunun zarar görmesine sebep olabilirsiniz. Diş dokusunun zarar görmesi halinde, çektiğiniz ağrının şiddeti artar. Diş ağrısı çekenler mutlaka yemek yedikten sonra dişlerin arasında kalmış olan besin artıklarını temizlemelidir. Bunlar ağrının şiddetlenmesine sebep olan etkenlerden biridir. Bu artıkların diş fırçalama ile giderilememesi durumunda, diş ipi kullanımı sayesinde bunlardan kurtulmak gerekir. Eğer diş ağrısıyla birlikte çevresinde şişlik meydana geldiyse, bunun için bölgeye soğuk uygulama yapılabilir. Soğuk uygulama yaparken bunun dişle temasına engel olmalısınız. Bunu temiz bir bezin arasına koyulan buzla sadece şişlik olan alana uygulamalısınız. Olanağınız varsa, ağrıyan dişinize karanfil koyabilirsiniz. Bunu da sadece dişin üzerine uygulayın. Karanfil diş ağrısı üzerinde oldukça etkilidir. Bu bitki diş ağrısı için kullanılan ağrı kesici ilaçların yapımında da kullanılmaktadır.

Ağız içinde enfeksiyon oluşmamasını sağlamak için diş ağrısının en kısa sürede tedavi edilmesinde fayda vardır. Enfeksiyon sinüslere ya da çene kemiğine sıçradığında, kan zehirlenmesi sonucunu doğurabilir. Diş ağrısına sebep olan dişlerde oluşan çürükse, bu alanın temizlenmesi ve dolgusunun yapılması gerekir. Ağrıya sebep olan etken kırılan ya da gevşeyen bir dolguysa, dolgunun çıkarılması ve yenisinin yapılması sağlanmalıdır. Diş ağrısı olduğunda enfeksiyon tespit edilirse, mutlaka antibiyotik tedavisi yapılmalıdır.

Diş ağrısında uygulanan ilaç tedavisi

Diş ağrısı için uygulanan tedavide öncelikle ağrının kontrol altına alınmasıyla, enfeksiyon oluşumunun giderilmesi amaçlanır. Tedavide antibiyotiklerden ve ağrı kesici ilaçlardan faydalanılır. Uygulanan antibiyotik tedavisinde dişlerde oluşan enfeksiyon tedavi edilmiş olsa da, tedavinin 48-72 saat arasında devam edilmesi uygun olacaktır.

Diş ağrısında antibiyotik kullanımı ne zaman olmalıdır?

• Diş kökünde yani Periapikal bölgede oluşan enfeksiyonlarda antibiyotik tedavisi yapılmalıdır.
  • Pofilaksi oluşmasında yani bu bölgede meydana gelmiş hastalıkların gelişmesini ya da oluşmasını önlemek için antibiyotik tedavisi yapılmalıdır.

Diş ağrısında etkili olan antibiyotikler nelerdir?

Dişte meydana gelen enfeksiyonun durumu, ağrının derecesi, enfeksiyona sebep olan mikroorganizmaların özellikleri değerlendirilerek, uygun antibiyotik seçimi yapılır. Kullanılacak antibiyotikler farklı mikroorganizmalar üzerinde etkili olduğundan, bunların belirlenmesi çok önemlidir. Antibiyotiğin spektrumunda mikroorganizmanın spektrumu varsa, bunun kullanılması gerekir. Bu nedenle tedaviden önce örnek alınarak, kültür yapılmalı ve mikroorganizma tespiti yapılmalıdır. Dişte oluşan ağrının bir an önce geçirilebilmesi için, endodontik enfeksiyonlar sırasında görülen mikroorganizmalar için uygun olacak antibiyotikli ilaç kullanımı yapılmalıdır.

Diş ağrısı için ağrı kesici kullanımı

Diş ağrısında yapılan tedavide ağrının kontrol altına alınması esastır. Fakat öncelikle dişte ağrıya neden olan sebebin belirlenmesi gerekir. Ağrı olduğunda kullanılan analjezik ilaçlar ağrının etkili olduğu alanda, beyin ve omurilikte olan etkileriyle faydalı olurlar. Çevresel sinir uçlarında narkotik olmayanlar etkili olurken, merkezi sinir sisteminde narkotik olan ilaçlar etkili olur. Kullanılan bu ilaçlar hastanın bilincini etkilemeden, ağrıyı dindirerek tedavide etkili olur. Bu ilaçların yüksek dozda alınmaması gerekir. Bu durumda hastada uykuya meyil olma ve merkezi sinir sisteminde depresyon etkisi yapma gibi olumsuz etkileri olabilir. Hamile olan kadınlar bu dönemde oluşan diş ağrıları için, parasetamol içeriğine sahip olan analjezik ağrı kesici ilaçları kullanabilirler.

Diş ağrısı için kullanılabilen bitkisel tarifler nelerdir?

Diş ağrısı çeken kişiler her zaman bulabilecekleri naneden faydalanabilirler. Nanenin faydalı etkisi için, birkaç yaprak taze naneyi ezip ağrıyan dişin üzerine koyulmalıdır. Bunun dişinizdeki ağrıya iyi geldiğini ve şiddetini azalttığını fark edeceksiniz.

Diş ağrısı için kullanılabilecek bitkilerin arasında karanfil yer almaktadır. Bu bitki tıbbi olarak diş ağrısı için üretilen ilaçların yapımında da kullanılmaktadır. Karanfilin ağrıyan diş üzerine koyulması, ağrının hafiflemesi için etkili olacaktır. Eğer karanfil yağınız varsa, bunu biraz pamuğun üzerine koyarak dişinize uygulayabilirsiniz. Ancak diş dokusunda tahribat yapabileceğinden, bunun aşağılara sızmasına engel olun.

Diş ağrısı için pratik bir uygulama da, ağrı yapan dişin üzerine biraz tuz konulmasıdır. Bu uygulamada diş ağrısının hafiflemesine yardımcı olur.