Çene ve Eklem Rahatsızlıkları Nasıl Oluşur?

dismis11

Toplum arasında çoğunlukla; çene çıkması, çene kütlemesi, kilitlenmesi, çene ağrısı, ağız açmada zorluk, esnerken kilitlenme, çene kayması, tam kapanmama, gibi belirtilerle açıklanan çene ve eklem rahatsızlıklarının çeşitli sebepleri vardır.

Çene ve eklem rahatsızlıkları, çiğneme kasları, temporomandibular eklem (TME), baş ve boyun kaslarının bir bölümü, ligamentler, dişler, yanak, dudak ve tükürük bezlerinden meydana gelen sistemi etkileyen ağrı ve disfonksiyon sendromu olarak tanımlanır. Belirtileri ise:

• Kulağın ön bölgesinde, çene ekleminde, yüz-boyun kaslarında ve şakaklarda, aniden başlayan veya yavaş yavaş meydana gelen ağrı
  • Yüzde ağrı ve yorgunluk hissi
  • Çiğnerken veya konuşurken ağrı ve yorgunluk
  • Esnemede ve ağız açmada zorluk
  • Ağız açıp kapatırken tıklama, takırtı sesi
  • Kısıtlı ağız açıklığı veya çene kilitlenmesi
  • Çenenin tek tarafa doğru kayarak açılması
  • Yüzde şişlik
  • Dişlerde ağrı
  • Dişlerde normal kapanmama hissi
  • Kulaklarda ağrı
  • Kulaklarda çınlama
  • Kulaklarda duyma sorunu
  • Göz çevresinde ağrı ve basınç
  • Baş dönmesi

Çiğneme kasları ile ilgili meydana gelen ağrılar, bu kasların fazla çalışması yüzünden olup bu ağrılar baş-boyun ve baş ağrısına yol açabilmektedir. Temporomandibular (çene) eklemi ile alakalı ağrılar ise, çene eklemi içindeki sert ve yumuşak dokuların değişikliği sebebiyle meydana gelir.

Diş sıkma ve gıcırdatma, gece ya da gündüz meydana gelebilen kontrolsüz olarak yapılan bir eylemdir. Bu durum toplumda yetişkin kişilerinbüyük bir çoğunluğunda ortaya çıkmakta ve çoğunlukla çeşitli olumsuz semptomlar ortaya çıkmadan farkına varılamamaktadır. Hastayı hekime getiren durumlar içerisinde dişlerde hassasiyet, aşınma, sallanma ve kırılma, diş sinirlerinde nekroz, komşu dokularda yaralanma, temporomandibular rahatsızlıklar, baş ağrısı ve işlev bozukluğu vardır. Çocuklarda ortaya çıkan diş sıkma ve gıcırdatma ise, normal bir dönem olarak kabul edilir.

Diş Sıkma ve Gıcırdatmanın Sebepleri

Diş sıkma ve gıcırdatmanın çeşitli birçok sebebi vardır ve bu sebepler içerisinde; stres ve kişisel özellikler, uyku düzeni, uyku sırasındaki solunum bozuklukları, travmatik yaralanmalar, merkezi sinir sistemi rahatsızlıkları, yasadışı ilaç kullanımı, ilaç tedavileri, alkol, kafein ve sigara kullanımı gibi etkenler vardır. Genel olarak ise aşağıdaki faktörler etkilir.

Temporomandibular (Çene) Eklem Rahatsızlıklarının Sebepleri ise

Temporomandibular eklem (çene) rahatsızlıkları, oldukça çeşitli olup bölgeyle ilgili çok sayıda hastalığa işaret edebilir. Genel olarak görüşler ise birkaç etkenin beraber hastalığı oluşturduğu yönündedir. Bu etkenlerden bazıları şunlardır;

• Çenelere gelen doğrudan travma (kaza ya da darbe)
  • Ağzın uzun süre çok açılması gereken diş tedavileri
  • Genel anestezi verilirken ağzın aşırı derecede açılması
  • Diş sıkma veya gıcırdatma, dudak ısırma, tırnak yeme, sakız çiğneme gibi parafonksiyonel aktiviteler
  • Alt ve üst dişler arasında normal olmayan ilişki
  • Diş sıkma veya gıcırdatma, dudak ısırma, tırnak yeme, sakız çiğneme alışkanlıkları
  • Yaralanma ve kazalar,
  • Duruş bozukluğu,
  • Çene kaslarının aşırı yorgunluğu,
  • Uzun süren diş tedavileri,
  • Genel anestezi verilirken çenenin aşırı derecede açılması sonucu,
  • Tek taraflı çiğneme alışkanlığı,
  • Bazı sistemik hastalıklar,
  • Psikolojik rahatsızlıklar,
  • Dişler arasında uyumsuzluk ve çapraşıklıkla

Tedavisi ise:

Temporomandibular (çene) eklem rahatsızlıklarının tanısında önemli olan husus, diş hekiminin bu bilgileridoğru bir şekilde inceleyecek ve ayırıcı teşhisi koyacak yeti, deneyim ve bilgiye sahip olmasıdır.

TME klinik muayenesi, ortalama olarak 30-35 dakika kadar sürer. Uzman diş hekimi, hastalardan sağlık problemleri ve ağız hastalıkları ile ilgili gerekli bilgileri aldıktan sonra, çene eklemi ve baş boyun kaslarını kapsayan detaylı muayene ile tanıya varmaya çalışmaktadır. EŞayet gerek duyulursa teşhis için MRI veya diğer görüntüleme yöntemleri tedaviye dahil edilir.

Temporomandibular (çene) eklem rahatsızlığı tedavinin esas hedef, çene eklemi içindeki basıncın düzenlenmesi ve normal çene işlevlerinin  yerine getirilmesinin sağlanmasıdır. Doğru teşhis konulduğu zaman, bu rahatsızlıkların konservatif bir tedavi olan ortopedik aperey (splint) kullanımıyla ve hasta eğitimiyle kontrol altına alınabildiği bilimsel araştırmalarla kanıtlanmıştır.

Ancak tek başına tedavi yeterli faydayı sağlayamayabilir. Bu sebeple hastaların tedavi esnasında alması gereken önlemler ve uyması gereken kurallar vardır. Bunlar ise:

• Dişlerini iyi korumak, ağız ve diş sağlığına özen göstermek,
  • İyi çene pozisyonuna dikkat etmek,
  • Yumuşak yemekler tercih etmek,
  • Hekimin tavsiye ettiği çene egzersizlerini yapmak,
  • Ağrı için tıbbi tedaviye uymak, ilaçlarını düzenli almak.