Bruksizm Tedavisinde Kullanılan 10 Yöntem

Diş gıcırdatma tedavisi mümkün olan bir hastalıktır. Diş gıcırdatma sebepleri ile alakalı, bir çok görüş vardır. Ancak herkes, stresin bruksizmin sebepleri içerisinde en önemli faktör olduğu ile ilgili, fikir birliği içerisindedir. Stres, bruksizmin gerek meydana geliş sebebi, gerekse olayın şiddetini artıran en önemli etken şeklinde belirlenmiştir.  Aşırı sinirli, hassas, titiz bir yapıya sahip olmak ve malokluzyon yani, dişlerin diziliş ve sıralanışında görülen bozukluklar, bruksizmin diğer meydana geliş nedenlerindendir.

Diş gıcırdatma tedavisi olarak şuan için kullanılan 10 yöntem mevcuttur. Bunlar sırası ile;

1. 1 ) Gece plağı
  2. 2 ) Hatalı yapılmış olan diş dolgusu ve kaplamaların yenilenmesi
  3. 3) Botoks tedavisi
  4. 4 ) Diş gıcırdatması için bitkisel tedavi yöntemi
  5. 5 ) Stres terapisi
  6. 6 ) Cerrahi operasyon
  7. 7 ) Kas gevşetici ilaç uygulaması
  8. 8 ) Elektroşok tedavi yöntemi
  9. 9 ) Eksik olan dişlerin, tekrar yerine koyulabilmesi için protez uygulamaları
  10. 10 ) Rahat uyumayı sağlayıcı önlemler

1 ) Diş gıcırdatma tedavisinde kullanılan gece plağı nedir?

Diş gıcırdatma probleminin önüne geçebilmek için, hastaya tanıkonularak gece plağının yapılması planlanıyor ise, her çene yapısına uygun olacak şekilde, farklı yapıda olan gece plakları uygulanmaktadır. Bu gece plakları, hastanın ağız yapısına uygun olacak şekilde, muayenehanede ölçü alınarak yapılır. Gece diş sıkma problemleri ile sürekli karşı karşıya kalan hastalar için, gece plaklarının uygulanması kesinlikle tercih edilmektedir. Basit bir yöntem olarak kabul edilen gece plağı için, hastanın alt ve üst çenesinden tek tek ölçüler alınır. Alınan bu ölçülere nazaran, kişiye özel diş plakları hazırlanır. Ancak hastanın dişini gündüz de sıkıyor olması halinde plağı gündüz,  bir tek gece sıkıyor ise, gece kullanması hastaya tavsiye edilmektedir. Gün içerisinde en az 4 saat, 20 gün süre ile sürekli ve düzenli bir şekilde kullanılması gerekmektedir.

2 ) Elektroşok tedavisi

Bu cihaz, dişte taş gibi bir madde hissedilmesi halinde, bir elektrik dürtü vererek bu hissi yok etmeye yardımcı olmaktadır.

Bunun yanı sıra, boyun sertliği ve bunun neden oluğu baş ağrısına da engel olmaktadır. Bu sayede, rahat bir uyku uyunmasını sağlar.

Gece yatılmadan hemen önce alt ve üst dişlere plastik bir madde takılarak, bir alet yardımı ile bunu denetim altına alınması ile uygulanmaktadır. Bu teknoloji, düzenli bir uykusu olmayan kişilerin bu problemini ortadan kaldırmaya, fiziksel ve psikolojik sorunların neden olduğu bu problemi ortadan kaldırmak amacı ile geliştirilmiş olan son teknolojidir.

Danimarka’da küçük bir elektrotun geliştirilmesi ile beraber, yüz kaslarının hareketini görüntüleyebilmek için dişlerin üzerine yerleştirilir. Dişlerde gerginlik (gıcırdatmaya başlangıç) meydana geldiği an, elektriksel bir dürtü alete iletilir. Ancak bu dürtü hasta tarafından hissedilmemektedir. Ortalama 2 ay gibi kısa bir süre içerisinde, gıcırdatma en az seviyeye indirerek, ortadan kalkmasına yardımcı olur.

Bu problemi çözebilmek için diş doktoruna da gidilmesi gerekir iken, hemen hemen herkesin evinde rahat bir şekilde kullanabileceği bu teknoloji, hastalara rahatlık sağlamaktadır.

3 ) Diş gıcırdatma hastalığına botox tedavisi

Diş gıcırdatma problemi (Bruksızm), diş doktoru ve nöroloji, psikiyatri gibi çok fazla sayıda ki branşın belli bir seviye de alakadar olduğu bir sorundur. Bu durumun sebebinin fizyolojik olması halinde, öncelikle diş doktorunun müdahale etmesi gerekmektedir. Ancak bu durumda psikolojik bir tablodan kaynaklanıyor ise, o zaman da psikiyatri ile beraber diş doktorları kombine bir şekilde tedaviyi sağlamaktadır.

Diş gıcırdatma tedavisindeki asıl amaç; dişlerde çene ekleminde ortaya çıkabilecek kalıcı hasarların önüne geçebilmek ve ortaya çıkan ağrıyı da, ortadan kaldırmaktır.

Hastaların büyük bir çoğunluğuna uygulanan gece plağını, 6 ay sürekli kullandığı taktirde, bu alışkanlık ortadan kalkabilmektedir. Gece plağının yanında takviye olarak botoks ile tedavi yapılması da, olumlu sonuçlar doğurabilmektedir. Gayet kolay olan bu uygulamanın sonucunda, 6 ile 9 ay etki süresi bulunmaktadır. Yanağın alt kısmında bulunan çiğneme kasına, belirli noktalardan uygulanan botoks enjeksiyonu, doğru gerçekleştirilen bir uygulama sayesinde, kasta bulunan stresi ortadan kaldırdığından dolayı istenmeyen kasılmalar, kontrol dışı diş sıkmalar ortadan kalkabilmektedir.

4 ) Diş gıcırdatması için bitkisel tedavi yöntemi

Diş gıcırdatma problemi ile alakalı bitkisel araştırmalar yapılarak, bitkisel çözümler geliştirildi. Diş gıcırdatma problemi ile pek çok insan başa çıkmaya çalışmaktadır. Daha çok yorucu veya gergin bir günün ardından, gece uyku esnasında, diş gıcırdatma olayı ile karşılaşılabilir. Kısacası diş gıcırdatma sorununun temelinde, stres yatmaktadır. Bu problem için hazırlanan çay tarifi aşağıda ki gibidir;

Gerekli malzemeler;

• 1 tutam melisa,
  • 2 tutam kişniş,
  • 1 tutam ökseotu,
  • 1 tutam anason,
  • 1 tutam sarıkantaron,
  • 1 tutam meyan kökü,
  • 1 tutam şerbetiçiotu,

Hazırlanışı ve kullanım şekli:  Bütün malzemeler karıştırılarak, soğuk suyun altında tozu gitmesi için güzel bir şekilde yıkanır. 2 bardak kaynar suyun içerisine atılarak, 1 dakika kaynatılır. 10 dakika demlendirilmesinin ardından, akşam yatmadan yaklaşık 1 saat önce içilir.

5 ) Stres terapisi

Diş gıcırdatma sorununa bir başka çözüm olarak, rahatlama terapilerine gidilmesi de etkili bir yöntemdir. Diş gıcırdatma probleminin ilk kaynağını çözmek için, danışmanlık ve psikiyatrik tedavi de gönül rahatlığı ile kullanılabilir.

6 ) Cerrahi operasyon

Çene ekleminin zarar görmesi halinde ağız açmada zorlanılır duruma gelinir ise ve bütün alınan bu tedbirler herhangi bir fayda sağlamıyorsa, eklem içi yıkama ve ilaç uygulamaları, çok daha ileri evrelerde cerrahi müdahale uygulanabilmektedir.

7 ) Kas gevşetici ilaç uygulaması,

8 ) Hatalı yapılmış diş dolgusu ve kaplamaların yenilenmesi,

9 ) Eksik olan dişlerin yerine koyulabilmesi için protez uygulamaları.

10 ) Rahat uyumayı sağlayıcı önlemler,