Ağızda (Oral) pamukçuk nedir?

Oral pamukçuk, ağzınızda ve dilinizde oluşan bir maya enfeksiyonudur. Bu durum ayrıca oral kandidiyazis, orofaringeal kandidiyazis veya basitçe pamukçuk olarak bilinir. Candida albicans (C. albicans) mantarı neden olur. Ağzınızda az miktarda Candida albicans bulunur ve normalde oral olarak zarar vermeden yaşar. Bununla birlikte, mantar kontrolsüzce büyümeye başladığında, ağzınızda bir enfeksiyon gelişebilir. Oral pamukçuk en sık bebeklerde ve küçük çocuklarda görülür. İç yanaklar ve dil üzerinde beyaz lezyonların oluşmasına neden olur. Bu lezyonlar, genellikle tedavi görüldüğünde ortadan kalkar. Oral pamukçuk tipik olarak hafiftir ve nadiren komplikasyonlara neden olur. Bununla birlikte, bağışıklık sistemi zayıflayan kişiler için durum sorun çıkarabilir.

Oral pamukçuk belirtileri nelerdir?

İlk aşamalarında, oral pamukçuk herhangi bir semptom göstermeyebilir. Bununla birlikte, zaman geçtikçe ve mantar büyümeye devam ettikçe, aşağıdaki semptomlar gelişebilir:

• Dil, iç yanaklar, diş etleri veya bademcikler üzerinde kremsi beyaz lezyonlar
  • Lezyonlar kazındığında hafif kanama
  • Lezyon yerinde ağrı
  • Ağız köşelerinde açısal keilitis
  • Yutma güçlüğü
  • Ağızda kötü bir tat

Bebeklerde, oral pamukçuk bazen aşağıdaki sorunlara neden olabilir:

• Besleme zorluğu
  • Huysuzluk
  • Sinirlilik

Oral pamukçuk, meme emme sırasında bebeklerden annelere geçebilir. Anne ve bebek, bulaşma döngüsü içine girebilir.

Oral pamukçuk neden olur?

Oral pamukçuk, C. albicans mantarı kontrolden çıkmaya başladığında ortaya çıkar. Normalde, bağışıklık sistemi C. albicans ve diğer “kötü” mikroorganizmaları kontrol altında tutmak için “iyi” mikroorganizmalar kullanır. Bu iyi-kötü dengesi bozulduğunda zararlı bakteriler ve mantarlar çoğalmaya başlar ve bir enfeksiyona yol açar.

Bağışıklık sistemi, enfeksiyonu doğal olarak önleyebilecek olan iyi mikroorganizmaların sayısını azaltan bazı ilaçlar kullandığınızda da zayıflar ve oral pamukçuk oluşabilir. Kemoterapi ve radyasyon dahil olmak üzere kanser tedavileri ayrıca sağlıklı hücrelere zarar verebilir veya öldürür. Bu, sizi oral pamukçuk ve diğer enfeksiyonlara karşı daha duyarlı hale getirir. Lösemi ve HIV gibi bağışıklık sisteminize saldıran hastalıklar, aynı zamanda, oral pamukçuk riskinizi de artırır.

Bağışıklık sisteminizi etkileyen başka bir hastalık olan diyabet, oral pamukçuk oluşumuna da katkıda bulunabilir. Kontrolsüz diyabetiniz varsa, tükürüğünüzde yüksek miktarda bulunan şeker, C. albicans’ın orantısız büyümesini artırabilir.

Oral pamukçuk nasıl teşhis edilir?

Doktorunuz muhtemelen ağzınızı ve dilinizi inceler, bazı durumlarda tanıyı doğrulamak için biyopsi yapabilir. Oral pamukçuk yemek borusunda ise, doktorunuz doğru bir teşhis sağlamak için muhtemelen daha fazla prosedür gerçekleştirecektir. Bu prosedürler, boğaz kültürü ve endoskopi olabilir.

Oral pamukçuk nasıl tedavi edilir?

Oral pamukçuk tedavisi yaşınıza ve genel sağlığınıza göre değişir. Tedavinin amacı mantarın büyümesini ve yayılmasını önlemektir. Tedavi başladıktan sonra, oral pamukçuk genellikle birkaç hafta içinde yok olur. Bununla birlikte, gelecekte tekrar oluşabilir. Tekrarlayan oral pamukçuk vakalarınız varsa ve sağlıklıysanız, doktorunuz pamukçuk sorununa neden olan temel bir sağlık sorununuz olup olmadığını değerlendirecektir.

Tıbbi tedaviler

Oral pamukçuk için aşağıdaki tıbbi tedaviler kullanılabilir.

• Fluconazole (Diflucan): Flukonazol oral antifungal bir ilaçtır.
  • Clotrimazole (Mycelex Troche): Doktorunuz bu antifungal ilacın pastil formunu reçete edecektir. İlaç çözülene kadar emebilirsiniz.
  • Nystatin (Nystop, Nyata): Bu, antifungal bir gargaradır. Bebeklerde, ağız içine sürerek kullanılır.
  • Itraconazole (Sporanox): Bu oral antifungal, ilk tedaviye dirençli veya HIV virüsü taşıyan kişiler için kullanılır.
  • Amphotericin B (AmBisome, Fungizone): Bu ilaç şiddetli vakaları tedavi etmek için kullanılır.

Evde uygulayabileceğiniz doğal yöntemler

Oral pamukçuk için evde uygulayabileceğiniz doğal yöntemler şunlardır:

• Lezyonların soyulmasını veya tıraşlanmasını önlemek için dişlerinizi yumuşak bir diş fırçası ile fırçalayın. Diş fırçanızı tedavi bitiminde değiştirin.
  • Protezlerinizi doğru şekilde temizleyin.
  • Önceden belirtilenlerden başka ağız gargaraları veya ağız spreyleri kullanmayın.
  • Diyabetiniz varsa kan şekeri seviyenizi sağlıklı sınıra getirin.

Anneler ve emziren bebekler için tedaviler

Emziren bir bebekte pamukçuk olduğunda, hem anne hem de bebek yeniden bulaşma veya oluşma döngüsünü önlemek için tedavi edilmelidir. Bu durumlarda tedavi aşağıdakileri içerebilir:

• Bebek için bir antifungal ilaç ve annenin göğüsleri için ise, terbinafine (Lamisil) veya clotrimazole (Lotrimin) gibi bir antifungal krem ​​kullanın.
  • Emzikleri, şişe ağızlarını ve tüm göğüs pompası aparatını; yarım ölçü su ve yarım ölçü sirke ile hazırladığınız solüsyonunda durulayın. Eşyaların iyice kurumasına izin verin. Bunları bulaşık makinesinde sıcak suda yıkayabilir ve güneşte kurumaya bırakabilirsiniz.
  • Mantarın giysiye yayılmasını önlemek için göğüs pedleri kullanın.

Oral pamukçuk ile ilgili potansiyel komplikasyonlar nelerdir?

Oral pamukçuk, sağlıklı bağışıklık sistemi olan kişilerde nadiren komplikasyonlara neden olur.

Bağışıklık sistemleri, bazı hastalıklar veya tıbbi tedaviler sebebiyle zayıflatılmış olan kişilerin, komplikasyonlar yaşama olasılığı daha yüksektir. Zayıf bir bağışıklık sisteminiz varsa, mantar kana karışabilir ve vücudunuza yayılabilir. Bu durum sonunda; beyin, kalp ve karaciğer de dahil olmak üzere çeşitli vücut yapılarında sorunlara neden olabilir.

Oral pamukçuk nasıl önlenebilir?

Aşağıdaki basit rutinleri takip ederek oral pamukçuk riskinizi azaltabilirsiniz:

• Dişlerinizi fırçalayın ve ağız hijyeninize çok özen gösterin. Ayrıca günlük olarak diş ipi kullanın. Bu özellikle diyabetiniz varsa veya protez takıyorsanız önemlidir.
  • Bir kortikosteroid ilaç kullandıktan sonra ağzınızı yıkayın.
  • Reçeteli antibiyotikler kullandığınız zaman, diyetinize yoğurt ve turşu ekleyin.
  • Özellikle de hamileyseniz, vajinal bir mantar enfeksiyonunu oluştuğunda hemen tedavi edin.