Ağız Kuruluğunun Nedenleri

agiz

Ağız kuruluğu, tükürük salgısının azalması ile ağız içinin nemsiz kalması olarak tanımlanır. Diş hekimliğinde ağız kuruluğuna “kserostomia” ismi verilir. Tükürük, ağzı ıslak tutmak işlevi dışında besin sindirimi, dişleri çürükten korumak, ağız içi enfeksiyonları önlemek, çiğnemek ve yutmak gibi görevlerden de sorumludur. Ağız kuruluğu ciddi sağlık sorunlarının belirtisi de olabilir. Bu sebeple ağız kuruluğu ihmal edilmemesi gereken bir durumdur.

Ağız Kuruluğunun Genel Sebepleri

Antihistaminikler, burun açıcılar, ağrı kesiciler, diüretikler, tansiyon, depresyon ilaçları gibi 500’den fazla ilacın yan etkisi ağız kuruluğuna yol açtığı bilinmektedir. Ağız kuruluğunun bir diğer etkeni de diyabet, parkinson, hodgkin, HIV/AIDS gibi hastalıklar olmaktadır. Kanser tedavilerinde uygulanan radyasyon terapisi neticesi radyasyona maruz kalan tükürük bezlerinin zarar görmesi nedeni ile tükürük salgısının geçici ya da kalıcı kaybı da ağız kuruluğuna yol açan bir sorundur.

Kemoterapi ve kanser tedavisinde uygulanan ilaçlar tükürüğü kalınlaştırır, bu da ağız kuruluğuna yol açar. Yaşın ilerlemesi ağız kuruluğuna sebep olan bir diğer faktördür. Tükürük bezlerinin cerrahi müdahale ile alınması neticesinde ağız kuruluğu meydana gelir. Menopoz ardından kadınlarda hormon seviyesinin değişimi sebebiyle ağız kuruluğu ortaya çıkabilir. Sigara, pipo, puro, alkol ve kafein kullanılması ağız kuruluğuna yol açan alışkanlıklardır.

Ağız Kuruluğu Rahatsızlığı Belirtileri

• Ağız kuruluğu ağızda yapışkanlık hissi
  • Ağızda ve boğazda kuruluk hissi
  • Çiğnemede ve konuşmada zorlanma
  • Dilde yanma hissi
  • Yutkunmada zorlanma
  • Dudaklarda kuruma ve çatlama
  • Sık susama hissi
  • Tat alma duyusunda azalma
  • Ağızda metal tadı alma
  • AftProtez kullanımında zorlanma
  • Kötü Ağız kokusu, gibi etkenlerle kendini gösterir.

Ağız Kuruluğu Tedavisi

• Sık sık su ya da şekersiz içecek içmek
  • Ağız kuruluğu yan etkisi olan ilaçları değiştirmek
  • Sulu gıda alımını arttırmak
  • Şekersiz sakız çiğnemek
  • Kafeinli içeceklerden, alkolden, sigaradan ve şekerli yiyeceklerden uzak durmak
  • C vitamini almak
  • İçinde alkol ve sodyum lauryl sülfat olan ağız bakımı ürünlerini kullanmamak
  • Aşırı tuzlu ve baharatlı yiyeceklerden uzak durmak
  • Yapay tükürük kullanmak

Tükürük

Tükürük salgısının birçok işlevi bulunur. Antibakteriyel etkisi vardır. Ağız içinin nemli, kalmasını ve ph dengesinin sağlanması için gereklidir. Tükürük besinlerin sindirilmesine yardımcı olur, dişleri çürümekten korur, çiğneme ve yutmaya yardım eder.

Ağız kuruluğu, tükürük salgısının azalması neticesi meydana gelir. Ağız kuruluğu ciddi problemlere yol açar.

Nedenleri

• Kadınlarda menopoz döneminde hormonal dengenin değişmesi
  • Çeşitli hastalıklar: astım, böbrek yetmezliği, tiroid hastalıkları, romatizma hastalıkları, sjögren sendromu, bağışıklık sistemi hastalıkları, hormonal bozukluklar(diabet),
  • Sıvı ve yumuşak besinler ağırlıklı beslenme tarzı çiğneme yetisini bozar, bu sebeple ilgili olarak tükürük akışı azalır.
  • Ağız solunumu sebebi,
  • B vitamini eksikliği
  • Radyoterapi ve kemoterapi
  • Bazı kullanılan ilaçlar: depresanlar, diüretikler, tansiyon ilaçları, antihistaminikler, burun açıcılar, ağrı kesiciler…)
  • Kafeinli ve alkollü içecekler

Belirtileri ise

• Dilde yanma hissi
  • Kuru yiyecekleri yemede güçlük çekme
  • Konuşmada güçlük çekmek
  • Sıkça susama
  • Dudaklarda çatlama ve kuruluk
  • Kötü ağız kokusu
  • Aft
  • Burunda ve boğazda kuruma
  • Tat almada bozukluk

Ağız kuruluğunda ortaya çıkabilecek sorunlar

• Bakteri plağının daha kolay tutunması sağlanarak, dişeti hastalıkları ve çürük oluşumu daha kolay ortaya çıkmaya başlar.
  • Hareketli protez kullanan kişilerde sık sık mukoza irritasyonları, çatlama ve ülserasyonlar meydana gelir.

Nasıl tedavi edilir?

Ağız kuruluğu kullanılan bir ilaçtan dolayı ise, doktorunuzdan ilacınızı ya da dozajını değiştirmesini isteyin. Tükürük bezinden dolayı gerçekleşen bir problem var ise doktorunuz, tükürük bezlerinizin daha iyi çalışmasına yardımcı olacak bir ilaç yazabilir.

Ağız kuruluğu geçene dek, ağzı belli metotlarla nemlendirebilmek mümkündür. Yapay tükürük kullanımı, mevcut ise protezlerin hijyeninin kontrolü, beslenme alışkanlıklarına dikkat edilmesi önem teşkil eder.

Şekersiz sakız çiğnenmesi, şekersiz sert şekerlerin emilmesi, tütün ve alkol kullanımının azaltılması dikkat edilecek diğer faktörlerdir. Baharatlı yiyeceklerin kuru ağızlarda ağrıya yol açacağı, akıldan çıkarılmamalıdır.

Sık sık su tüketmek gerekir ve de dişleri korumak için florlu macun, jel ve gargara uygulaması yapılmalıdır. Bileşiminde alkol mevcut olan ağız bakım ürünlerinden olabildiğince uza durmak gerekir.