Ağız Kokusu Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Ağız kokusu kişiden çok çevresindekileri rahatsız edici bir durumdur. Genellikle ağız bakımının yapılmamasında kaynaklandığı gibi, diş ve diş eti hastalıklarının da habercisi olabilir.

Ağız kokusu bir sağlık sorunu mudur?

Ağız kokusu, popülasyonun büyük bir bölümünü kapsayan ciddi bir problemdir. Genellikle ağız içinde oluşan bakterilerin bir ürünüdür. Gerekli bakımın yapılmadığı zaman diş hastalıkların ortaya çıkmasına neden olur.

• Ağız kokusu hangi hastalıklarla ilişkilidir?

Ağız kokusunun tıptaki adı ‘’Halitosis’’dir. Halitosis ile beraber seyreden bazı ağız hastalıları vardır. Ağız kuruluğu, dişeti hastalıkları, odontojenik enfeksiyonlar, oral kanserler, diş çürükleri, aftlar ve diş taşları gibi hastalıklarla beraber görülebilir. Ağız ile ilgili olmayan hastalıklarda da ağız kokusu görülebilir. Solunum sistemi hastalıkları, sinüs enfeksiyonları, diyabet, böbrek ve karaciğer yetmezliği, sindirim sistemi gibi hastalıklarında yanında eşlik edebilir.

• Diş ve dişeti hastalıkları ile ne ilgisi var?

Ağız kokusu genellikle ağız hijyeninin sağlanamadığı durumlarda ortaya çıkmaktadır. Dişetlerinin bakımsız olması, iltihaplı olması, mantar enfeksiyonları gibi önemli faktörler sonucunda söz konusu olmaktadır.

• Tüketilen besinlerle bir ilişkisi var mı?

Bazı besinlerin tüketilmesi sonucunda koku yapma özelliği vardır. Ama bunların yaptığı koku ile ağız kokusunun ayırt edilmesi önemlidir. Tüketilen besin artıklarının ağız içinde yer edinmesinden dolayı kokuya neden olabilir. Gerekli bakımın yapılmaması halinde bu artıklar, bakteri oluşumunu destekler. Bu nedenle ağız kokusuna yol açabilir. Yine dil üzerinde çeşitli nedenler ile oluşmuş bir takım bakteriler de ağız kokusu yapabilirler.

• Ağız kokusuna karşı tedavi

Ağız kokusunun tedavi edilebilmesi için, buna neden olan diş eti hastalıklarının ve çürüklerin tedavisinin yapılması gerekir. Kokunun önlenebilmesi için tedavi şarttır. Ağız boşluğu kaynaklı kokularda, tüm ağız yapısının incelenmesi gerekmektedir. Ağız enfeksiyonlarının tedavi edilmesi sonucunda kokunun tedavisi de gerçekleşmiş olacaktır.

Ağız kokusu nedenleri nelerdir?

• Ağız kuruluğu: Ağızdan nefes alma, kullanılan bazı ilaçlar, tükürük bezindeki bazı problemler sonucunda ve tükürük bezlerinin yeterli üretim yapmaması sonucunda ağız kokusuna yol açabilmektedir.
  • Dişlerin fırçalanmaması: Yemek artıkları, koku veren yiyecekler ve bakteri oluşumuna neden olarak hastalıklarla beraber ağız kokusu meydana gelir.
  • Dişlerdeki çürükler: Gerekli ağız bakımının yapılmaması durumunda ortaya çıkması muhtemeldir.
  • Dişlerdeki iltihaplar: Yine ağız içi hijyenin sağlanmaması ve sağlıksız beslenmenin bir ürünüdür.

Yeterince temizlenmemiş hareketli protezler, hatalı yapılmış veya deforme olmuş olan kron-köprüler ve sigara kullanımı, ağız kokuna neden olmaktadır. Açlık, diyet, oruçlu olmak ta ağız kokusuna yol açar. Çünkü sıvı gıda eksikliklerinde vücuttaki yağ ve protein çözünmeye başlar. Ortaya çıkan bu maddeler ağız kokusuna neden olur.

Ağız kokusunu önlemek için neler yapılmalı?

• Dişlerin ( her yemekten sonra doğru bir şekilde ve yeterli sürede ) fırçalanmalı
  • Diş aralarının ( günde bir kez ) diş ipi veya gargara ile temizlenmeli
  • Dilin fırçalanmalı
  • Ağız ve boğazın gargaralar ile temizlenmeli