20 Yaş Dişi Çekilsin mi Çekilmesin mi?

20 yaş dişleri her iki çenenin sağ ve solunda olmak üzere toplam 4 adet diştir. Genel olarak 20 yaş döneminde ağza sürdüğü için adı 20 yaş dişi olmakla birlikte bazı durumlarda 17 yaşında da sürebilir.

Bazen içeride gömük kalabilen 20 yaş dişleri bazen kısmi olarak gömük de olabilir. Alt çene de gömük olup üst çenede sürebilirler.

Bazı kişilerde hiç oluşmayıp ağza sürmedikleri gibi bazı kişilerde alt çene oluşabilir fakat üst çenede hiç oluşmayabilirler.

Bu yüzden herkesin aklında nedir bu 20 yaş dişleri diye bir soru akla gelebilir.

20 yaş dişleri ağızda en son çıkan üçüncü büyük azı dişleridir. Çenede bu dişlerin çıkabilmesi için yeterli alan olması gereklidir. Dişler çene içerisinde büyük kalırsa 20 yaş dişleri ya diğer dişleri sıkıştırıp ağza sürecekler ya da ağza çıkamayıp içeride gömük ya da yarı gömük olarak kalacaklardır. 20 yaş dişinin tam çıkamadığı durumlarda yemek artıkları ve bakteri plağı dişin çevresindeki diş eti altına girerek enfeksiyona sebep olacaklardır. Bunun sonucunda ağız kokusu  karşılaşılan en sık sorundur. Bu durumda dişleri fırçalamak ve ara yüz fırçası kullanmak bile fayda vermeyebilir.

Bizler yemek yerken veya konuşurken sürekli olarak alt çenemizi hareket ettiririz. 20 yaş dişleri de alt çenemizin en geri ve basınca en çok maruz kalan bölgesidir. Bu yüzden özellikle alt çene 20 yaş dişleri eğer gömük ya da yarı gömük ise sürekli ağrı yapma eğilimindedir.

Sadece ağrı yapmakla kalmayıp, yüzde şişlik ve ağız açıklığında azalma meydana getirebilir. Ağrı bazen çok fazla olabildiği gibi abse kişinin günlük aktivasyonunu engelleyebilir. İşinde veya okulunda zorlanmasına sebep olabilir. Bazen bu kişilerde yoğun antibiyotik kullanımına başvurmak gerekebilir.

Alt çenede 20 yaş dişleri eğer gömük ve abseli ise çok şiddetli ağrı yapabilir. Hatta bu ağrı kulağa kadar yansıyabilir. Bazen hastalar ağrının kulaktan geldiğini düşünüp önce bir kulak burun boğaz uzmanına başvurabilir. Ancak yapılan muayenede bir soruna rastlanmazsa kulak burun boğaz uzmanı hastayı diş hekimine yönlendirir.

Üst çenede de 20 yaş dişleri gömük ya da yarı gömük olduğu takdirde çok fazla ağrı ile diş hekimine başvuracaktır.

20 yaş dişlerinin bulunduğu konum bazı anatomik diğer yapılarla komşuluk gösterebilir. Örneğin üst çenede sinüslere çok yakın komşuluk gösterebilir. Alt çenede ise ana sinir kanalına yakınlık gösterebilir.

20 yaş dişlerinde birçok sorunla karşılaşmaktayız.

-20 yaş dişleri gömük olursa şiddetli ağrı, apse ve kokuya sebep olabilir. Bu durumda hastanın sağlığı düşünülüp ameliyatla dişin oradan çıkarılması ve bölgeden uzaklaştırılması daha sağlıklı olacaktır.

-20 yaş dişleri yarı gömük olarak ağızda görülürse yine ağrı, apse ve şiddetli kokuya sebep olabilir. Bu durumda da mutlak dişin ameliyatla çekilmesi ve bölgenin sağlıklı hale getirilmesi hastaya fayda sağlayacaktır.

-20 yaş dişleri ağza tam olarak sürüyorsa fakat yer darlığından dolayı diğer dişleri sıkıştırıyorsa bu dişin çekilmesi ve diğer dişlerin korunması hasta açısından oldukça fayda sağlayacaktır.

-Bazı ortodontik (telle dişleri düzeltme) tedavilerden sonra 20 yaş dişleri hekim tarafından çekilmek istenilebilir. Bunun sebebi ise tedavi sonrasında 20 yaş dişlerinin düzeltilmiş olan diğer dişlerin bulundukları konumu bozması ve çeneler arasında şekil bozukluğuna sebep olması gösterilebilir. Aksi takdirde yapılan tüm tedavi boşa gidebilir ve tedavinin yenilenmesi gerekebilir.

-Yine tam olarak ağza süren 20 yaş dişleri yer darlığından dolayı diğer komşu dişleri sıkıştırıp bakteri plağının tutunmasına sebep olabilir. Bu da bu bölgede hem 20 yaş dişinde hem de komşu dişte çürük oluşmasına sebep olabilir.

-20 yaş dişinde oluşabilecek apse komşu dişleri ve dişlere destek olan kemik dokusunda da tahribata yol açabilir. Lenf dokularında şişliğe sebep olabilir.

-Bir 20 yaş dişi apse ve ağrıya sebep oluyorsa çekim teşhisi konulurken diğer 20 yaş dişlerinin de çekilmesi gerekmeyebilir.

-20 yaş dişi normal bir pozisyonda sürüp komşu dişlere zarar vermiyor ve çiğneme fonksiyonu görüyorsa çürük bile olsa kompozit beyaz ışınlı dolgu ile tedavi edilip ağızda tutulabilir. Dişi çekmeye gerek olmayabilir.

20 yaş dişi eğer çevre dokulara zarar vermiyor ve doğru pozisyonda sürüyorsa iyi ağız hijyeninin sağlanması koşulu ile yerinde kalmasında bir sakınca yoktur. Burada önemli olan dişlerin temiz tutulabilmesi, iyi fırçalanması ve hekim kontrollerinin düzenli yapılması olacaktır.