SAĞLIKLI VE ESTETİK GÜLÜŞLER

MAKALELER

DentaLunaMakalelerAğız Kuruluğu
Ağız Kuruluğu
Ağız vücudumuza hastalıkların giriş yollarında bir tanesidir. Tükürüğün antibakteriyel ve fizyolojik aktivitesinden dolayı birçok hastalık engellenmekte hem de ağız ve diş bakımı sağlanmaktadır.

Tükürük ağız içinin  nemli kalmasını ve pH dengesinin ayarlanmasında etkilidir. Tükürük az salgılandığında en zayıf mikropların bile üreyeceği ortam hazırlanmış olur. Böylece kısa sürede dişlerin kaybına sebep olmakta ve genel sağlığımızda problemler ortaya çıkabilmektedir. Bu tür problemleri giderebilmek için özel bir bakım uygulanmalıdır.

Ağız kuruluğu nelere yol açar?

Tükürüğün az olması ciddi problemleri de beraberinde getirebilir.
bakteri plağı ve yiyecek artıkları kolayca birikir. Bu, dişeti hastalıkları ve çürüğü hızlandırır.
Tükürüğün kendi başına yıkama-temizleme mekanizması diş yüzeylerini temiz tutmaya yardımcıdır.Tükürük çürükleri önler, diş yüzeyini temizler ve asitleri nötralize eder böylece çürük önlenir.
Tükürük üreten ve tükürük bezi adı verilen bezlerin doğru çalışmamasının çeşitli nedenlerini şöyle sıralayabiliriz:
Bazı ilaçların yan etkileri: Antihistaminikler, burun açıcılar, ağrı kesiciler, diüretikler, tansiyon ve depresyon ilaçları gibi 400’den fazla ilaç ağız kuruluğuna neden olabilir.
Hastalıklar: Diyabet, Hodgkin, Parkinson hastalığı, HIV/AIDS ve Sjögren sendromu gibi tükürük bezlerini etkileyen hastalıklar ağız kuruluğuna yol açabilir.
Radyasyon terapisi: Başınız veya boynunuz kanser tedavisi sırasında radyasyona maruz kalmışsa tükürük bezleri hasar görebilir. Tükrük kaybı geçici veya kalıcı olabilir.
Kemoterapi: Kanser tedavisi için kullanılan ilaçlar tükrüğü kalınlaştırabilir veya ağızda kuruluk hissine neden olabilir.
Menopoz: Hormon seviyelerinin değişmesi, genellikle menopoz sonunda ve menopoz sonrası kadınlarda kalıcı ağız kuruluğuna yol açar.
Sigara: Birçok pipo, puro ve sigara kullanıcısı ağız kuruluğu yaşamaktadır.

Ağız kuruluğu nasıl kontrol altına alınır? nasıl tedavi edilir?
Ağız kuruluğunu tedavi etmenin tek kalıcı yolu sebebini tedavi etmektir. Ağız kuruluğunun nedeni ilaçlarsa, doktorunuz reçetenizi veya ilacın dozajını değiştirebilir. Tükürük bezleri düzgün bir biçimde çalışmıyor fakat yine de biraz tükürük üretiyorsa, doktorunuz tükürüklerin daha iyi çalışmasına yarayacak bir ilaç verebilir.

Ağız kuruluğunuzun sebebi ortadan kalkacağı zamana kadar, veya hiç kalkmayacaksa, ağzınızı farklı şekillerde nemlendirebilirsiniz. Diş hekiminiz size yapay tükürük gibi ağız nemlendiricileri verebilir. Ağız kuruluğunu gidermek için özel olarak üretilmiş ağız suları kullanılması rahatlama sağlayabilir. Bunlara ek olarak:
Sık sık su veya şekersiz içecekler içebilirsiniz.
Kahve, çay veya bazı sodalar gibi, ağız kuruluğuna yol açabilen kafeinli içeceklerden kaçının.
Tükürük akışını uyarmak için şekersiz sakız çiğneyebilir veya şekersiz sert şekerler emebilirsiniz (tükürük bezi fonksiyonu az da olsa varsa).
Ağzınızda kurumaya yol açabileceği için tütün veya alkol kullanmayın.
Baharatlı veya tuzlu yiyeceklerin kuru ağızda ağrıya neden olabileceğini unutmayın.
Geceleri nemlendirici kullanın.

• ONLINE RANDEVU TALEBİNİZ